Taitouimareiden kauden avaus Pariisissa

#UUTINEN #TAITOUINTI 10.3.2020

Taitouinnin ensimmäinen FINA Artistic Swimming World Series 2020 (ASWS) kilpailu käytiin Pariisissa 6.-8.3.2020. French Open 2020 avattiin Piscine Georges Vallereyssa hieman erikoisissa tunnelmissa, sillä lajin ehdoton ykkösmaa Venäjä vetäytyi joukkueena kilpailuista koronaviruksen uhan takia. Myös muut kärkimaat, kuten Italia, Espanja ja Kreikka jättivät joukkueillaan tulematta. Tästä syystä palkintopallilla nähtiin useimmiten Ukraina, Ranska ja USA.

Suomen taitouinnin maajoukkue lähti kisaan erittäin näyttöhaluisena. Joukkue on harjoitellut yhdessä viime syksystä alkaen leireillen kerran kuukaudessa. Joukkueella on hyvä yhteishenki ja valmennusjohdolla on kova luotto joukkueeseen.

- Kilpailuissa järjestelyt sujuivat tavanomaisesti. Muutama maa oli perunut tulonsa korona tilanteen takia, mutta tämä näkyi meille lähinnä lisääntyneenä musiikkiharjoitteluaikana ja normaalia vähäisempänä tuomarien määränä. Suomen kilpailuohjelmista joukkuessa onnistuttiin ehdottomasti parhaiten (72.4667 p). Joukkueen synchro ja muodostelmat olivat huomattavasti edellistä kisaa paremmat. Akrobatiatkin onnistuivat yhtä kohtaa lukuunottamatta ja siinäkin syynä oli matala allas, jossa uimarit joutuivat välttelemään pohjakosketusta, kertoo päävalmentaja Iris Lucenius.

Kisoissa Suomen duot, Sanni Heinonen & Lili Jokinen ja Linnea Pitkänen & Sini Tuuli, depytoivat uusilla vapaaohjelmilla.

Sini Tuuli ja Linnea Pitkänen

Sanni Heinonen ja Lili Jokinen

Suomen joukkueen solistit osallistuivat sekä vapaaohjelmiin että teknisiin ohjelmiin. Vapaaohjelmissa Suomen onnistuja oli Mari Moilala pistein 71.1000. Mari on vielä juniori-ikäinen, joten hän tavoittelee myös edustuspaikkaa kesän nuorten EM-kilpailuihin Maltalla.

vapaaohjelman solistit Sanni Heinonen, Mari Moilala ja Linnea Pitkänen

Maria Overmyer, tekninen solo

Osallistujakatoa oli havaittavissa myös highlight-ohjelmissa. Suomen lisäksi osallistujat tulivat Ukrainasta ja Ranskasta. Joukkueemme kärsi myös highlight-ohjelmassa altaan mataluudesta ja saikin pohjakosketuksesta yhden pisteen vähennyksen (68.9333 p). Kisojen lopulla valmentajat saivat kysyä suoraa palautetta tuomareilta yhteisessä tilaisuudessa.
- Tämän pohjalta kehitämme mm. highlight ohjelmamme koreografiaa, summaa Lucenius.

Seuraavaksi Suomen joukkue suuntaa katseet huhtikuun alussa Budapestissa pidettävään ASWS #3 -kisaan.

Highlight ohjelman pronssimitalistit

Kisojen tulokset
ASWS tulokset

Kuvat Anh Viet CHAU ja maajoukkue.