Selitys velipojan pyyhkeestä upposi: erikoisella tarinalla dopingkäryä perustellut uimari vapautui kilpailukiellosta

Brasilialainen huippu-uimari Gabriel Da Silva Santos on vapautunut saamastaan kilpailukiellosta Urheilun vetoomustuomioistuimen CAS:n hyväksyttyä hänen selityksensä dopingkärylle.

Santos antoi toukokuussa 2019 dopingnäytteen, josta löytyi kiellettyä anabolista steroidia klostebolia.

Lokakuussa Kansainvälinen uintiliitto FINA määräsi Santosin 12 kuukauden kilpailukieltoon, jonka oli määrä päättyä vasta tämän vuoden heinäkuussa. Santos jäi pannan takia sivuun Kiinan MM-kisoista ja Etelä-Amerikan mestaruuskilpailuista.

Santos kuitenkin vei tuomionsa CAS:n linjattavaksi. Uimarin mukaan klosteboli oli päätynyt hänen elimistöönsä pyyhkeestä, jota hän oli käyttänyt veljensä jälkeen. Veljellä oli käytössä ainetta sisältänyttä voidetta ihottuman hoitoon.

CAS hyväksyi selityksen ja vapautti Santosin kilpailukiellosta. Tuomioistuin uskoi, että aine oli päätynyt urheilijan elimistöön tahattomasti.

Klosteboli on samaa ainetta, jota löytyi hiihtäjätähti Therese Johaugin dopingnäytteestä syksyllä 2016. Norjalainen kertoi aineen joutuneen hänen kehoonsa huulten rohtumaan käytetystä lääkevoiteesta.

Johaugin tapauksessa CAS pidensi Kansainvälisen hiihtoliiton FIS:n valituksen jälkeen kilpailukiellon 18 kuukauteen.

Lue myös:

Uusimmat