Laukkanen eteni semeihin, Koski vireessä satasellakin

#UUTINEN 19.5.2016

Torstai-iltana Lontoossa starttaa kaksi suomalaista. Rintauinti-ilta alkaa Matti Mattssonin finaalilla ja jatkuu Jenna Laukkasen välierillä. Molemmilla matkana kaksisatanen.

Matias Koski jatkoi huippu-uintejaan Lontoon EM-kilpailujen neljäntenä aamuna. Koski ui 100 metrin vapaauinnin ensi kertaa alle 50 sekunnin, ja kellotti melkein Suomen ennätyksen. Kosken tulos 49,53 jää vain yhdeksän sadasosaa Ari-Pekka Liukkosen pääsiäisenä uimasta SE-ajasta. Koski sijoittui erissä 24:nneksi ja jäi välieräpaikasta vain 0,17 tässä kisojen kilpailluimmassa lajissa (92 osanottajaa).

Ari-Pekka Liukkonen starttasi myös 100 metrin vapaassa, mutta jäi hivenen 50 sekunnin päälle tuloksella 50,05. Se riitti 39. sijaan.

Jenna Laukkanen eteni hyvällä uinnilla 200 metrin rintauinnin välieriin torstai-illaksi. Sotkamolainen jatkaa kisaa kauden parhaallaan 2.26,78 alkuerien seitsemänneksi nopeimpana.

Emilia Pikkarainen ei saanut Rion olympiauintien A-rajaa 100 metrin perhosessa. Pikkarainen oli erien 20. ajalla 1.00,17. Välieriin vaadittiin 59,83.

Suomen naiset uivat lähelle Suomen ennätystä 4x200 metrin vapaassa. Hanna-Maria Seppälä, Laura Lajunen, Anniina Ala-Seppälä ja Aino Otava kauhoivat aikaan 8.26,14. Maajoukkueen Suomen ennätys 8.25,11 on vuodelta 1993. Suomen tulos ei riittänyt finaaliin.

Suomalaistulokset Uimaliiton EM-kisasivulla

Suomalaiset torstai-iltana (Suomen aikaa):

20.46 M 200 m RU finaali Matti Mattsson
21.21 N 200 m RU välierät Jenna Laukkanen