Kuopion Uimaseura vahvana mukana SM-sarjassa

#UUTINEN #VESIPALLO 14.1.2019

Vesipallon miesten SM-sarja käynnistyi viime viikonloppuna kolmella ottelulla, kun SM-sarjaan vihdoin palannut Kuopion Uimaseura kävi Etelä-Suomen kiertueella hakemassa kolme pistettä. Naisten SM-sarja alkaa tällä viikolla.

Kuopion Uimaseura teki kelpo paluun miesten SM-sarjaan viime viikonloppuna. Lukuun ottamatta vuoden 2012 piipahdusta miesten SM-peleissä KuUS:n tauoksi kertyi kymmenen vuotta. Savolaiset eivät lähteneet takaisin SM-sarjaan hetken mielijohteesta, vaan taustalla on pidempi kehitystyö.

– Siitä on yli vuoden päivät, kun katselin meidän omia kasvatteja, ja ajattelin, että kyllä nämä on nyt aika saada mukaan miesten peleihin, valmentaja Teemu Turunen kertoo.

Nyt parinkymmenen ikävuoden molemmin puolin oleva Kuopion oma kasvusto saa hyvää tukea muutamalta kokeneelta pelaajalta. KuUS:n riveissä on oman seuran konkarin, Janne Linnuksen lisäksi entiset Kuhat Teppo Lehtinen ja Kim Jernmark.

– Meillä on hyvän ikäinen porukka. Aloitimme treenit tähän kauteen elokuussa ja ollaan treenattu tosi kovaa. Jyväskylästä meillä on käynyt pelaajia myös viikonloppuisin treenaamassa, kun heilläkään ei ole omaa miesten joukkuetta, ja nyt avausotteluissa Lauri Lahtinen oli heistä mukana, Turunen sanoo.

Menestyshistoriaa kuopiolaisilla vesipallossa riittää. Viimeisin miesten mitali on kevään 2008 pronssi mutta varsinainen mitaliputki nähtiin vuosina 1976–2006, jolloin seura oli aina mitaleilla. Mestaruuksia noina vuosina kertyi kymmenen.

– Ei meillä mitään kiveen hakattua tavoitetta ole tälle paluukaudelle, mutta kyllähän keväällä pitäisi joku mitali saada, pronssikin olisi plussaa, Turunen ennakoi kauden saldoa.

Miesten SM-sarjassa pelaa tällä kaudella vain neljä joukkuetta. Naisten SM-sarja alkaa ensi viikonloppuna kuudella ottelulla neljän joukkueen kesken.

Helsinki–Espoo–Turku -turnee

Kauden avaus oli tulokasjoukkueelle raskas, sillä viikonlopun kolmeen iltaan mahtui kolme ottelua. Ensin Helsingissä tuloksena oli 9–9 tasapeli Kuhia vastaan. Lauantaina Espoossa puolustava mestari Cetus voitti maalein 10–8, mutta sunnuntai-iltana tuli voitto viime kevään hopeajoukkue Turun Uimareista luvuin 10–9. Kuhilta saatiin siis yksi piste ja turkulaisilta kaksi.

– Olihan se rankka viikonloppu, mutta itse sen niin halusimme. Ihan mukava aloitus meiltä, mutta onhan porukka vielä kokematonta ja pelaamattomuus hieman näkyi, Turunen kertoi ja jatkaa:

– Kuhia vastaankin johdimme kahdella maalilla vielä minuutti ennen loppuvihellystä, mutta sitten menetimme sen. Cetus-ottelu meni meiltä aika ohi, mutta hyvä, että saatiin Turusta pisteet. Ennakoisin aika tasaista sarjaa.

Runkosarjaa pelataan maaliskuun lopulle asti. Miesten SM-sarja jatkuu torstaina 17.1., jolloin Kuhat isännöi Pirkkolassa Cetusta. Kuopiolaisilla pelit jatkuvat kotialtaalla vasta 9. helmikuuta, joten rankasta aloituksesta on nyt aikaa toipua ja hioa peli kohdilleen.

Vesipallotilastot ja otteluohjelmat Torneopalissa

Kuopion Uimaseurasta Yle-uutisissa 11. tammikuuta (kohdasta 6:10)