Kiinan MM-uinnit vahvasti esillä TV:ssä!

#UUTINEN 10.12.2018

Hangzhou toimii lyhyen radan MM-uintien kisapaikkana tiistaista sunnuntaihin. Kuusi uimaria edustaa Suomea erinomaisissa olosuhteissa, ja Ylen kanavilta voi seurata joka ikisen hetken suorana. Alkuerät uidaan Suomen aikaa aamuöisin ja finaalit iltapäivisin.

Hangzhoun tenniskeskus ulkoa iltavalaistuksessa. Kuva: Jussi Salminen

Lyhyen radan maailmanmestaruuksista uidaan Kiinan Hangzhoussa, parin sadan kilometrin päässä Shanghaista. Kiinalle kyseessä ovat jo kolmannet MM-uinnit 2000-luvulla. Shanghai on toiminut kisaisäntänä vuosina 2006 ja 2011. Lisäksi Kiinassa on uitu säännöllisesti maailmancupin kisoja.

Joukkueella vankka kokemus

Suomesta lähtee Hangzhouhun kuuden uimarin joukkue, jota voi luonnehtia varsin kokeneeksi. Kisojen aikana 20 vuotta täyttävä Ida Hulkko on myös ”virkaiältään” joukkueen nuorin, hän osallistuu nyt kolmansiin aikuisten arvokisoihinsa. Jenna Laukkasella on nyt 20. kerta arvokisoissa ja Ari-Pekka Liukkosella alkamassa ovat jo peräti 22. arvokisat.

Finaalipaikkoja odotettavissa

Parillisina vuosina kisattavat lyhyen radan MM-kilpailut sujuivat Suomelta viime kerralla varsin mukavasti. Kanadan Windsorista oli tuomisina kuusi henkilökohtaista finaalipaikkaa, Jenna Laukkanen oli lähimpänä mitalia uiden kahdesti neljänneksi ja kerran viidenneksi. Edelliset lyhyen radan MM-mitalit saavutettiin Hanna-Maria Seppälän ansiosta kymmenen vuotta sitten. Hangzhoussa Suomi ui vain sekajoukkueiden viestit, joista varsinkin 4x50 metrin sekauintiviesti on hyvin mielenkiintoinen, sillä Suomesta osuu tähän lajiin erittäin vahva kokoonpano.

Kaikilla alla onnistuneet SM-kisat

Joukkueen uimareilla marraskuiset SM-uinnit sujuivat erinomaisesti, joten kellään ei ole syytä huoleen tuloskunnon suhteen kisojen alla. Mimosa Jallow ja Ari-Pekka Liukkonen kaunistelivat peräti SE-lukeminaan Vaasan SM-altaalla ja muillakin ennätysistä uupui korkeintaan pari-kolme kymmenystä.

Hulppea stadion ja Kiinan huiput

Kisoja varten on rakennettu tilapäisallas Hangzhoun tenniskeskukseen, jossa on 10 tuhatta katsomopaikkaa. Kaunis stadion on rakennettu lootuskukan muotoiseksi, ja siinä on avattava katto, joka tosin räntäsateisessa Hangzhoussa pidetään tiukasti kiinni. Areenan pöyreä muoto on normaaleista uimahalliolosuhteista poikkeava. Toinen 25 metrin tilapäisallas on rakennettu suureen telttaan tenniskeskuksen ulkopuolelle uimareiden verryttelyaltaaksi. Olosuhteet ovat kaikkiaan erinomaiset.

Hangzhou on myös yksi Kiinan vahvimpia uintipaikkakuntia. Vajaan yhdeksän miljoonan asukkaan kaupungissa pitää majaansa muun muassa Kiinan huippunimet Sun Yang ja Ye Shiwen.

Telkkarit auki

Yle seuraa vahvasti MM-uimareiden menoa ja välittää jokaisen kisajakson suorana. Yle Areenassa näkee kaiken, ja lisäksi finaalilähetyksiä tulee TV2:ssa jokaisen arkipäivänä. Viikonloppuna uintilähetysten paino on Yle Areenassa.

Somessa voit seurata MM-joukkueen edesottamuksia Uimaliiton kanavilla Facebookissa, Instagramissa ja Twitterissä. Tulokset kootaan Uimaliiton MM-kisasivulle.