Kesän 2023 SM-uinnit kilpaillaan Porissa - tapahtuma laajenee hallin ulkopuolelle

#UUTINEN 16.12.2022

Kesän 2023 pitkän radan SM-kisat uidaan Porissa, olympiapronssimitalisti Matti Mattsonin kotihallissa, 15.-18.6.2023. SM-uinnit & AquaFest -tapahtumaa rakennetaan parasta aikaa Porin Uimaseuran, Uimaliiton ja Porin kaupungin tiiviinä yhteistyönä.

Pitkän radan SM-uinnit on uintiurheilun kotimainen päätapahtuma. Neljän päivän aikana kisatapahtuma kerää Poriin yli 800 uimaria ja valmentajaa. Porin Uimaseura isännöi ylpeänä tapahtumaa viime vuosien menestyneimmän uimarin Matti Mattssonin kotihallissa.

– Pitkäaikainen haaveemme on toteutumassa, Porissa uidaan SM-uinnit Matin aktiivisen uintiuran aikana. Vesi on märkää ja sitä on riittävästi. Tervetuloa Poriin, toivottaa Porin Uimaseuran puheenjohtajana toimiva Matti Luhtanen.

SM-uintien starttimäärät ovat suuret: Porissa startteja kertyy 2600 ja huippu-uintia on luvassa yhteensä kahdeksan jakson ja 32 tunnin ajan.

Tulevan kesän SM-uinnit tulevat näkymään myös keskustan uimahallin ulkopuolella, sillä tapahtuma laajenee Porin uimahallin lisäksi maauimalaan sekä keskustaan Eetun aukion lavalle. Maauimala toimii kilpailijoiden verryttelypaikkana ja sinne tuodaan myös kaupunkilaisia aktivoivaa toiminnallista ohjelmaan kilpailutapahtuman ajaksi. Eetun aukion lavalla on mahdollisuus kuulla ajankohtaisia haastatteluja uintiurheilun ympäriltä.

Porin kaupunki on viime aikoina rakentanut uinnin ja uimataidon tarinaa kaupungin urheilulähettiläs Matti Mattssonin kanssa. SM-uinnit tuovat kotimaisen huippu-uinnin porilaisyleisön eteen, mutta kaupungin näkökulmasta kiinnostavaa on myös uinnin esille nostaminen kansalaistaitona ja mainiona kuntoliikuntana kansallisen päätapahtuman avulla.

– Upeaa saada uinnin SM-kilpailut meidän hienoon uimahalliimme, joka saa näin ansaitsemaansa valtakunnallista huomiota. Uimataito on tärkeä kansalaistaito ja haluamme kaupunkina tukea sitä kaikin keinoin. Juuri viime viikolla julkistetun uimataitotutkimuksen mukaan koronapandemia on vaikuttanut huolestuttavalla tavalla lasten uimataitoon. Uskomme, että tämän tason kilpailujen saaminen Poriin lisää kiinnostusta uintia kohtaan. Haluamme jatkossakin eri lajien isoja urheilutapahtumia kaupunkiin, sillä tapahtumat kasvattavat Porin tunnettuutta ja vetovoimaa entisestään, sanoo liikunta- ja nuorisoyksikön päällikkö Petteri Lahti.

Porin SM-uinneissa pilotoidaan kolmen tapahtumapaikan kokonaisuutta sekä lisätään tapahtumallisuutta perinteikkääseen uintikilpailuformaattiin. Porin SM-uinnit & AquaFest -tapahtuman matkaa voi seurata Uimaliiton somekanavissa #SMuinnitPori ja #AquaFest hästägeillä sekä kisasivuilta.