Jallow rysäytti hurjan SE:n vinstalla

#UUTINEN 21.3.2015

Espoon GP-uintien avauspäivän parhaat venymiset nähtiin aamun alkuerissä. Mimosa Jallow pisteli selkäuintisprintin SE-lukemat täysin uusiksi. Matti Mattsson jäi Rion olympialaisten A-rajasta vain kaksi kymmenystä.

Mimosa Jallow ui SE-ajan, joka olisi riittänyt kevyesti edellisten MM-uintien välieriin. Kuva: Rolf Mikkola

Swimming Jyväskylän Mimosa Jallow yltyi Suomen ennätysvauhtiin jo alkuerävaiheessa, kun hän kauhoi 50 metrin selkäuinnin aikaan 28,38. Hän vei Suomen ennätyksen Anni Alitalolta kovalla 0,23 sekunnin erolla. Omaa ennätystään viime kesän EM-uinneista Jallow petrasi peräti kolmasosasekunnin ja alitti myös elokuisten Kazanin MM-uintien A-rajan. Hän ui matkan lauantaina peräti neljästi viestien avausosuudet mukaan lukien. Muissa starteissa ajat olivat 28,64, 28,81 ja 28,89.

Myös Cetuksen Ari-Pekka Liukkonen oli hyvässä vauhdissa lauantaiaamuna. Hän ui oman ennätyksensä 100 metrin vapaauinnissa, 50,00. Jani Sievisen nimissä oleva Suomen ennätys vuodelta 1995 on 49,77. Liukkonen kohensi omaa parastaan lähes puoli sekuntia. MM-uintien A-raja on 49,39 ja olympiauintien A-raja 48,99.

Porin Uimaseuran Matti Mattsson oli lähellä varmistaa paikkansa Rion olympiauinteihin. Hän voitti Espoon GP-uintien 200 metrin rintauinnin tuloksella 2.11,86, mikä uupuu tasan kaksi kymmenystä kansainvälisen uimaliiton asettamasta A-rajasta. Tämä ei tyydyttänyt olympiapassia tavoitellutta Mattssonia alkuunkaan, vaikka tulos tuottikin MM-uintien esitysrajan selkeällä marginaalilla.

Cetus Espoon naisten 4x50 metrin sekauintiviestijoukkue ui uuden Suomen ennätyksen SM-viestin finaalissa. Fanny Teijonsalo, Emilia Eloranta, Noora Laukkanen ja Hanna-Maria Seppälä kauhoivat aikaan 1.55,52 ja paransivat seuransa nimissä ollutta SE:tä 0,73 sekuntia.

GP-kisasivu