Jallow piti kolmossijansa ja ui EM-finaaliin

#UUTINEN 4.8.2018

Mimosa Jallow eteni sunnuntaiksi EM-finaaliin ja jätti vähän paukkuja reppuun. Ida Hulkko ui myös mainiosti välierissä ja on nyt petrannut satasen vauhtiaan kahdella sekunnilla vuoden aikana.

Mimosa Jallow nähdään tänäkin vuonna EM-finaalissa. Kuva: Jussi Salminen

Kampuksen Plaanin Mimosa Jallow oli jälleen kolmas, kun Glasgow'ssa startattin naisten 50 metrin selkäuinnissa toista kertaa. Jallow kellotti välieränsä toiseksi nopeimman ajan 27,62, edelle ehti aamulla Euroopan ennätysvauhtia uinut Georgia Davies. Molemmat uivat hitaammin kuin aamun erissä, Jallow'n vauhti oli nyt kaksi kymmenystä verkkaisempaa, mutta sijoitus säilyi samana. Kärkikolmikko oli täsmälleen sama kuin aamulla, toiseksi nopein oli Venäjän Anastasia Fesikova.

– Jännitti ennen starttia enemmän kuin aamulla, mutta uinnin aikana pidin hauskaa, Jallow nauroi.

– Se oli tasapainoinen uinti, mutta tuntuu, että jäi jotain vielä huomiselle finaaliin. Olen tosi tyytyväinen siihen miten olen saanut otettua startit täällä, startti ja delffarit ovat aina niitä, mitkä jännittävät eniten, hän jatkoi.

Finaali on luvassa sunnuntai-iltana Suomen aikaa klo 20.21 ja jyväskyläläinen nähdään radalla kolme. Jallow puolustaa edellisten pitkän radan EM-uintien finaalin kuudetta sijaa. Lontoossa 2016 Jallow ui finaalissa SE-ajan 28,15 ja mitaleille vaadittiin tuolloin 27,87.

Hulkon huima kehityskäyrä nousee yhä

TaTU Tampereen Ida Hulkko ui erinomaisen välieräsuorituksen satasen rintauinnissa. Hän kohensi aamun sijoitustaan kahdella pykälällä päätyen semifinaalien 12:nneksi peräti 0,54 sekuntia alkueriä paremmalla ajalla 1.07,94. Tämä oli Hulkon uusi henkilökohtainen ennätys ja uupui EM-finaalipaikasta vain 0,33 sekuntia. Puolimatkassa Hulkko jopa johti eräänsä, mikä lupaa hyvää keskiviikon 50 metrin matkalle.

– Se meni ihan niin kuin piti, se oli hyvä uinti. Aloitus niin kovaa kuin satasella vain pystyy aloittamaan ja sitten toisella puoliskolla rukoillaan, Hulkko veisteli.

Hänen kehityksensä on ollut hengästyttävää, vielä viime vuoden heinäkuussa hän rikkoi satasella ensimmäistä kertaa 70 sekunnin rajapyykin, ja nyt matka kulki jo alle 1.08. Jenna Laukkasen Suomen ennätys on 1.07,35.

Lisää valokuvia Uimaliiton Facebookissa ja Instagramissa

Tuoreimmat EM-kuulumiset Uimaliiton Twitterissä

Katso EM-kisojen faktat ja ohjelmat Uimaliiton EM-kisasivulta

EM-uintijoukkueen infopaketti