Harrastamisen Suomen mallin toinen hakuaika alkaa – seurat voivat tarjota kunnilleen omia lajejaan mukaan

#UUTINEN #UINTI #UIMAHYPYT #TAITOUINTI #VESIPALLO 12.3.2021

Harrastamisen Suomen mallin toinen haku alkaa maanantaina 15.3. ja jatkuu kuukauden. Toinen hakuaika koskee syksyllä alkavaa harrastustoimintaa.

Harrastamisen Suomen mallin tarkoituksena on mahdollistaa jokaiselle lapselle ja nuorelle mieluisa ja maksuton harrastus koulupäivän yhteydessä, ja päätavoitteena on lasten ja nuorten hyvinvoinnin lisääminen.

Mallissa kunnat hakevat rahoitusta yhdessä paikallisten toimijoiden kanssa toteuttavaan harrastustoimintaan. Uintiurheiluseuroille toinen hakuaika tarjoaa mahdollisuuden tarjota palveluitaan ja harrastuksiaan rahoitusta hakevalle kotikunnalleen.

Tavoitteena on juurruttaa Suomen malli pysyväksi toimintatavaksi kunnissa.

– Tämä on erinomainen mahdollisuus jäsenseuroillemme saada uusia kokeilijoilta lajeilleen, ja sitä kautta myös uusia harrastajia. Meillä on hienot neljä lajia: uinti, uimahypyt, vesipallo ja taitouinti, ja toivon näkeväni kaikki lajimme mukana Suomen mallissa, Uimaliiton toiminnanjohtaja Sanna Airaksinen kommentoi.

Ensimmäisessä vaiheessa mukana oli 1106 koulua ja 213 035 oppilasta.

Käytännössä Suomen mallissa kunta ostaa paikallisilta harrastuksien tarjoajilta heidän palveluitaan, ja vastaa siis kokonaisuudessaan hankkeen koordinoinnista ja rahoituksesta paikallisesti. Mukana olevalle palveluntarjoajalle esimerkiksi seuralle maksetaan mm. palkka- ja palkkiokulut sekä tilakustannukset.

– Rohkaisen kaikkia jäsenseurojamme olemaan yhteydessä omaan kuntaansa ja tarjoamaan omia lajejaan mukaan harrastamisen Suomen mallin toiselle kierrokselle. Tämä on uudenlainen opetus- ja kulttuuriministeriön johdolla toteutettava malli, joka mahdollistaa seurojen ja kuntien tiiviin yhteistyön, Airaksinen kertoo.

Suomen mallin pilottihaku oli loppuvuonna 2020, jolloin mukaan haettiin kuntia, jotka olivat valmiit käynnistämään mallin mukaisen harrastustoiminnan alkuvuodesta 2021.

Harrastamisen Suomen mallin toinen valtionavustushaku on 15.3.–15.4.2021. Päätökset tehdään toukokuun loppuun mennessä.