Foorumissa viestintää, syyskokouksessa vaalit

#UUTINEN 16.11.2013

Uimaliiton seurafoorumi ja syyskokous kokoontuivat lauantaina Helsingin Pasilassa. Syyskokouksessa puhututti talous ja liittohallitukseen valittiin neljä uutta jäsentä seuraaville vuosille.

Keski-Uusimaan urheilutoimituksen esimies Lauri Nurmi kertoi paikallislehden toimintatavoista seurafoorumissa. Kuva: Jussi Salminen

Syyskokouspäivä käynnistyi viestintäteemalla, kun vajaat 30 osallistujaa kuuli seurojen ja paikallismedioiden yhteistyömahdollisuuksista sanomalehti Keski-Uusimaan urheilutoimituksen esimieheltä, Lauri Nurmelta. Tuusulalainen Keski-Uusimaa ilmestyy Järvenpäässä, Keravalla ja Tuusulassa, ja tekee näkyvää yhteistyötä alueensa uimaseurojen kanssa.

Foorumissa saatiin kullan arvoisia käytännön vinkkejä siitä, kuinka seurat ja paikallismedia voivat paremmin ymmärtää toisiaan. Seuroissa viestinnän toteuttamista on hyvä jakaa useammille toimijoille, ja seuratoiminnan näkyvyyden takaamiseksi omassa paikallismediassa kannattaa toimia suunnitelmallisesti, ja ennen kaikkea ajoissa.

Hallitusvalintoihin tarvittiin vaalit

Syyskokouksessa esiteltiin ja hyväksyttiin Uimaliiton toimintasuunnitelma ja talousarvio vuodelle 2014. Kokouksessa käytiin vilkasta keskustelua etenkin talousasioista, Uimaliiton maajoukkuetoiminnan laajuudesta ja sen rahoittamisesta. Talousarvion laadinnassa on käytetty aiempaa tarkempaa budjetointia, mutta lopullista talousarviota pitää vielä odottaa ensi vuoden tukipäätösten avoimuuden vuoksi.

Uimaliiton sääntömuutosten siirtymävaiheen vuoksi liittohallitukseen tuli valita yksi jäsen kolmivuotiselle kaudelle ja kolme jäsentä kaksivuotiskaudelle. Kun Swimming Jyväskylä oli syyskokouksen aattona vetänyt Ville Kallisen liittohallitusesityksen pois, oli kokouksessa ehdolla neljä henkilöä liittohallituksen jäseniksi, joita myös vaalivalmistelutoimikunta esitti valittaviksi. Kokouksessa esitettiin kuitenkin vielä Helsingfors Simsällskapin puheenjohtaja Lotta Långströmiä valittavaksi liittohallitukseen, siksi turvauduttiin äänestykseen viiden ehdokkaan kesken.

Kolmen vuoden kaudelle valittiin eniten ääniä saanut Tero Matkaniemi Järvenpäästä. Kahden vuoden kaudelle valittiin Matti Alpola Espoosta, Lotta Långström Helsingistä ja Teppo Lehtinen Keravalta. Viides ehdokas Panu Hagström Kangasalta jäi kuuden äänen päähän hallituspaikasta.

Liittohallituksen jäseninä jatkavat puheenjohtaja Sami Wahlman sekä jäsenet Antti Wihanto, Jani Rusi, Eija Pöytäkivi ja Samuli Liinpää.

Liittohallituksen jäsenten vaali

Tero Matkaniemi, kotipaikka: Järvenpää, 191 ääntä