Du är inte ensam – nu också på svenska!

#UUTINEN 13.9.2018

Du är inte ensam är en tjänst av Befolkningsförbundet och flera finska idrottsförbunden, också Simförbundet. Tjänsten erbjuder stöd vid osakligt beteende och trakasserier inom idrotten.

Idrott som hobby skall innehålla glädje, känslan av att lyckas och få goda vänner. Syftet i det gemensamma projektet mellan Befolkningsförbundet och finsk idrott är att garantera och främja allas rätt till att njuta av trygg idrott. Att alla blir bemötta jämställt och respektfullt.

Du är inte ensam öppnades i april först på finska och nu finns tjänsten också på svenska. Den erbjuder gratis råd och stöd via telefon och chat. Tjänsten är för till ungdomar, vuxna, föräldrar och försörjare inom idrott och idrottsföreningar. Mer info och grafiska material för klubbar hittar du på Finska Simförbundets Du är inte ensam -sida.

Har du upplevt osakligt beteende eller trakasserier inom idrotten?

Bli inte ensam med dina erfarenheter. Befolkningsförbundet erbjuder dig gratis stöd via telefon eller chat. Svenskspråkig chat på torsdagar 14.00-17.30.

Tjänsten på www.etoleyksin.fi kommer att översattas på svenska.

Du är inte ensam i samarbete med:

Finska Befolkningsförbundet
Finska Basketbollförbundet
Finska Bollförbund
Finlands centrum för etik inom idrotten FCEI
Finska Gymnastikförbund
Finska Innebandyförbundet