Alueleiritys jatkuu tammikuussa – Rollojoukkueen kriteerejä päivitetty

#UUTINEN #UINTI 15.10.2021

Uinnin alueleiritys (2009- 2010 syntyneet tytöt ja 2008-2009 syntyneet pojat) jatkuu tammikuun lopussa 28.–30.1.2022.

Ensimmäinen liittojohtoinen alueleiritys rolloikäisille järjestettiin elokuussa kuudella paikkakunnalla (Helsinki, Joensuu, Oulu, Tampere, Turku ja Vaasa).

Tammikuussa leiripaikkakuntina ovat Kempele, Seinäjoki, Jyväskylä, Nokia, Raisio ja Helsingin Lauttasaari.

– Koska tällä kertaa leirit järjestetään pääsääntöisesti pienemmillä paikkakunnilla, varataan leireille minimissään neljä paikkaa paikallisen seuran uimareille. Nämä uimarit sisältyvät 25 uimarin kiintiöön, Uimaliiton nuorten valmennuksen kehittäjä Marjoona Teljo kertoo.

Uimareita valitaan jälleen noin 25 uimaria per alue, mutta tällä kertaa vain olympiamatkoilta. Tällä halutaan varmistaa harjoitusten sujuvampi läpivienti ja pienentää tasoeroja.

– Toivomme uimareille jälleen kaverimajoitusta ja rohkaisemme perheitä ottamaan ulkopaikkakuntalaisia uimareita kotiinsa majoittumaan, Teljo kannustaa.

Päivitetyt kriteerit ja tiedot löytyvät alueleirityksen sivuilta.

Myös Rollojoukkueen leirin kriteerejä on päivitetty ja Rollojoukkueen tammikuun leirille valitaan uimareita (tytöt 2009, pojat 2008) vain olympiamatkoilta.

Aiemmin syksyllä päivitettiin myös Juniorimaajoukkueen valintakriteerejä. Jatkossa valinnassa huomioitaviin FINA-pisteisiin lasketaan yhteen uimarin parhaan olympiamatkan pisteet sekä 200 metrin sekauinnin pisteet.

– Rollojoukkueen kriteerit tulevat menemään samaan suuntaan tulevaisuudessa. Tällä toivomme olevan ohjaavaa vaikutusta opettaa lapsia monipuolisiksi uimareiksi, joilla on myöhemmin mahdollisuuksia erikoistua itselle parhaaseen lajiin, Teljo avaa.

Tulevien leirien ilmoittautumisen yhteydessä kysytään jatkossa uimarin harjoittelumääriä.

– Keräämme tietoa tuntimääristä ja kerroista per viikko sekä kuivalla että altaassa. Tällä toivomme saavamme kuvaa uimareiden harjoittelusta ja toivottavasta progressiosta maajoukkueiden välillä. Näistä työstämme esimerkiksi keskiarvoja, joista tiedotamme valmentajia ja seuroja, Teljo kertoo.