Mitä ovat Rollojoukkueen leirit?

Leireillä on tarkoitus tutustuttaa uimarit Uimaliiton leiritoimintaan ja tulevaan ikäkausimaajoukkueesta jatkuvaan maajoukkuekulttuuriin sekä saada kokemuksia harjoittelusta oman ikäluokkansa huippujen kanssa. Tärkeässä roolissa on myös oppia ensiaskeleita huippu-urheilijan elämäntapaan ja käytöstapoihin. Leiritapahtuma pyritään järjestämään innostavassa ilmapiirissä, joka ruokkii uimareiden motivaatiota tehokkaaseen harjoitteluun myös kotona.

Leirin ohjelma pitää sisällään kuusi uintiharjoitusta ja neljä kuivatreeniä. Altaassa harjoitellaan mm. lajitekniikoiden ydinkohtia, siirtymävaiheita ja itsensä haastamista kovissa sarjoissa. Kuivaharjoittelussa haetaan tuntumaa oman kehon hallintaan, uinnissa tarvittavaan liikkuvuuteen sekä yhdessä tekemiseen ja toisiin tutustumiseen.

Rollojoukkueen leireille valitaan kaksi ikäluokkaa. Valinnat ovat puolivuosittain ja kohdistuu yhteensä 50 uimariin. Tytöt 11–12-, ja 12–13-vuotiaiden (25 uimaria) ja pojat 12–13- ja 13–14-vuotiaiden (25 uimaria) ikäluokista. Poikia otetaan mukaan vuotta vanhemmista ikäluokasta, jotta uimareiden kehitystaso olisi lähempänä toisiaan sekä mahdollistaaksemme myös poikauimareiden pääsemisen Uimaliiton toiminnan piiriin riittävän nuorella iällä.

Rollojoukkueen ja ikäkausimaajoukkueen leireillä uimareiden puhelimet kerätään illalla ja palautetaan aamulla. Tällä pyritään varmistamaan uimareille riittävä yöuni (9–10 tuntia) leirin aikana.

Rollojoukkueen leirien ohjelmarunko (LIITE)

Oikeudet muutoksiin pidätetään.

Rollojoukkueen leirien henkilöstö ja asiantuntijat

Ippe Natunen
Leirien koordinaattori ja urheilutoimenjohtaja

Rollojoukkueen leirien valmentajat

Mikko Alpola, Helena Toivainen, Heidi Rissanen, Mikko Lonka ja Sami Juopperi

Syksyn 2020 Rollojoukkueen leirit ja valintakriteerit / Päivitys 4.8.2020. Koronatilanteen vuoksi valinnat tehdään poikkeuksellisesti syksyn 2019 tuloksista ja 25 m altaalta.

Syksyn ikäluokat ovat pojat 2007–2008 syntyneet ja tytöt 2008–2009 syntyneet. Valitaan 25 m altaan tulosten perusteella 25 poikaa ja 25 tyttöä.  Valinta tehdään Rudolphin 2010-taulukon perusteella ja kaikilla uimareille käytetään oman ikäryhmän taulukkoa. Pisteet haetaan Tempuksesta ja uimarin parhaasta tuloksesta, aika-ikkuna on 1.9.–31.12.2019. Tasatilanteessa yksittäisen tuloksen FINA-pisteet ratkaisevat.

Leirit järjestetään Vierumäellä. Tyttöjen leiri on 17.–20.9.2020 ja poikien 24.–27.9.2020. Leirikutsut lähetetään elokuussa viikolla 33 tai 34.

Tytöt

Leevi Sammalmaa, ViesU

Aaron Qvisén, VUS-VSS

2021 vuoden alusta Rollojoukkueen leirit siirtyvät Kuortaneelle

Tammikuun ikäluokat ovat pojat 2007–2008 syntyneet ja tytöt 2008–2009 syntyneet. Valitaan 25 m altaan tulosten perusteella 25 poikaa ja 25 tyttöä.  Valinta tehdään Rudolphin 2010-taulukon perusteella ja kaikilla uimareille käytetään oman ikäryhmän taulukkoa. Pisteet haetaan Tempuksesta ja uimarin parhaasta tuloksesta muodostetaan ranking, aika-ikkuna on 1.9.–29.11.2020. Tasatilanteessa yksittäisen tuloksen FINA-pisteet ratkaisevat.

Tyttöjen leiri on 7.-10.1.2021 ja poikien 14,-17.1.2021. Kutsut lähetetään viikolla 50 tai 51.

• Suomen uintiurheilumaajoukkueisiin voidaan valita vain Suomen kansalaisuuden omaavia urheilijoita. Kaikkien liittojohtoisten valintojen ja kutsujen yhteydessä varmistetaan Suomen kansalaisuus. Jos urheilija on muun maan kansalainen ja hän asuu Suomessa säännöllisesti sekä harjoittelee suomalaisessa uimaseurassa ja hän saavuttaa maajoukkuetoimintaan asetetut valintakriteerit, niin hänelle voidaan antaa mahdollisuus osallistua leiritoimintaan lisäpaikalla uimarina.
  • Kansainvälisten kilpailuiden osalta kilpailuihin voidaan valita ainoastaan Suomen kansalaisia sekä kaksoiskansalaisia, jotka ovat valinneet urheilijakansalaisuudeksi Suomen kansalaisuuden.