Mitä ovat Rollojoukkueen leirit?

Leireillä on tarkoitus tutustuttaa uimarit Uimaliiton leiritoimintaan ja tulevaan ikäkausimaajoukkueesta jatkuvaan maajoukkuekulttuuriin sekä saada kokemuksia harjoittelusta oman ikäluokkansa huippujen kanssa. Tärkeässä roolissa on myös oppia ensiaskeleita huippu-urheilijan elämäntapaan ja käytöstapoihin. Leiritapahtuma pyritään järjestämään innostavassa ilmapiirissä, joka ruokkii uimareiden motivaatiota tehokkaaseen harjoitteluun myös kotona.

Leirin ohjelma pitää sisällään kuusi uintiharjoitusta ja neljä kuivatreeniä. Altaassa harjoitellaan mm. lajitekniikoiden ydinkohtia, siirtymävaiheita ja itsensä haastamista kovissa sarjoissa. Kuivaharjoittelussa haetaan tuntumaa oman kehon hallintaan, uinnissa tarvittavaan liikkuvuuteen sekä yhdessä tekemiseen ja toisiin tutustumiseen.

Rollojoukkueen leireille valitaan kaksi ikäluokkaa. Valinnat ovat puolivuosittain ja kohdistuu yhteensä 50 uimariin. Tytöt 11–12-, ja 12–13-vuotiaiden (20 uimaria) ja pojat 12–13- ja 13–14-vuotiaiden (20 uimaria) ikäluokista. Ryhmäkoon pienennys johtuu siitä, että leirit järjestetään vuodesta 2021 alkaen Kuortaneella, jossa altaassa on 4 rataa. Poikia otetaan mukaan vuotta vanhemmista ikäluokasta, jotta uimareiden kehitystaso olisi lähempänä toisiaan sekä mahdollistaaksemme myös poikauimareiden pääsemisen Uimaliiton toiminnan piiriin riittävän nuorella iällä.

Rollojoukkueen ja ikäkausimaajoukkueen leireillä uimareiden puhelimet kerätään illalla ja palautetaan aamulla. Tällä pyritään varmistamaan uimareille riittävä yöuni (9–10 tuntia) leirin aikana.

Rollojoukkueen leirien ohjelmarunko

Rollojoukkueen leiriohjelmat 7.-10.1.2021. Tytöt

Rollojoukkueen leiriohjelmat 14.-17.1.2021. Pojat

Oikeudet muutoksiin pidätetään.

Rollojoukkueen leirien henkilöstö ja asiantuntijat

Ippe Natunen
Leirien koordinaattori ja urheilutoimenjohtaja

Rollojoukkueen leirien valmentajat

Mikko Alpola, Roosa Keronen, Heidi Rissanen, Mikko Lonka, Mira Hahkala, Jari Schwarte (Uinnin tekniikkakuvaukset).

2021 vuoden alusta Rollojoukkueen leirit siirtyvät Kuortaneelle (päivitetty 30.11.2020.)

Tammikuun ikäluokat ovat pojat 2007–2008 syntyneet ja tytöt 2008–2009 syntyneet. Valitaan 25 m altaan tulosten perusteella 20 poikaa ja 20 tyttöä.  Valinta tehdään Rudolphin -taulukon perusteella ja kaikilla uimareille käytetään oman ikäryhmän taulukkoa. Pisteet haetaan Tempuksesta ja uimarin parhaasta tuloksesta muodostetaan ranking, aika-ikkuna on 1.9.–29.11.2020. Tasatilanteessa yksittäisen tuloksen FINA-pisteet ratkaisevat.

Tyttöjen leiri on 7.-10.1.2021 ja poikien 14.-17.1.2021. Kutsut lähetetään viikolla 50 tai 51. Leirien järjestämisessä noudatetaan koronaan liittyviä ohjeistuksia.

• Suomen uintiurheilumaajoukkueisiin voidaan valita vain Suomen kansalaisuuden omaavia urheilijoita. Kaikkien liittojohtoisten valintojen ja kutsujen yhteydessä varmistetaan Suomen kansalaisuus. Jos urheilija on muun maan kansalainen ja hän asuu Suomessa säännöllisesti sekä harjoittelee suomalaisessa uimaseurassa ja hän saavuttaa maajoukkuetoimintaan asetetut valintakriteerit, niin hänelle voidaan antaa mahdollisuus osallistua leiritoimintaan lisäpaikalla uimarina.
  • Kansainvälisten kilpailuiden osalta kilpailuihin voidaan valita ainoastaan Suomen kansalaisia sekä kaksoiskansalaisia, jotka ovat valinneet urheilijakansalaisuudeksi Suomen kansalaisuuden.