Mitä ovat Rollojoukkueen leirit?

Leireillä on tarkoitus tutustuttaa uimarit Uimaliiton leiritoimintaan ja tulevaan maajoukkuekulttuuriin sekä saada kokemuksia harjoittelusta oman ikäluokkansa huippujen kanssa. Tärkeässä roolissa on myös oppia ensiaskeleita huippu-urheilijan elämäntapaan ja käytöstapoihin. Leiritapahtuma pyritään järjestämään innostavassa ilmapiirissä, joka ruokkii uimareiden motivaatiota tehokkaaseen harjoitteluun myös kotona.

Leirin ohjelma pitää sisällään kuusi uintiharjoitusta ja neljä kuivatreeniä. Altaassa harjoitellaan mm. lajitekniikoiden ydinkohtia, siirtymävaiheita ja itsensä haastamista kovissa sarjoissa. Kuivaharjoittelussa haetaan tuntumaa oman kehon hallintaan, uinnissa tarvittavaan liikkuvuuteen sekä yhdessä tekemiseen ja toisiin tutustumiseen.

Leirillä kuvataan uimareiden tekniikat, lajina 100 m sekauintia. Kuvaukset puretaan leirin aikana pienryhmissä ja ne liitetään Pisaraan. Joukkueeseen kutsutut valmentajat ja uimarit näkevät videot Pisaran Rollojoukkueen sivuilta.

Rollojoukkueen leireille valitaan kaksi ikäluokkaa. Valinnat ovat puolivuosittain ja kohdistuu yhteensä 50 uimariin. Tytöt 11–12-, ja 12–13-vuotiaiden (25 uimaria) ja pojat 12–13- ja 13–14-vuotiaiden (25 uimaria) ikäluokista. Poikia otetaan mukaan vuotta vanhemmista ikäluokasta, jotta uimareiden kehitystaso olisi lähempänä toisiaan sekä mahdollistaaksemme myös poikauimareiden pääsemisen Uimaliiton toiminnan piiriin riittävän nuorella iällä.

Rollojoukkueen ja ikäkausimaajoukkueen leireillä uimareiden puhelimet kerätään illalla ja palautetaan aamulla. Tällä pyritään varmistamaan uimareille riittävä yöuni (9–10 tuntia) leirin aikana.

Rollojoukkueen leirien ohjelmarunko (LIITE)

Oikeudet muutoksiin pidätetään.

Rollojoukkueen leirien henkilöstö ja asiantuntijat

Ippe Natunen
Leirien koordinaattori ja uintiurheilun kehityspäällikkö

Heidi Rissanen, Mikko Lonka ja Sami Juopperi
Tyttöjen Rollojoukkueen leirien valmentajat

Mikko Alpola ja Helena Toivainen
Poikien Rollojoukkueen leirien valmentajat

Aleksi Rajansuo
Pisara-testaustyökalun käyttäjä, tekniikkavideot

Satu Harju
Ravintovalmentaja

Laura Koivusalo
Urheilupsykologi

Tulevat leirit

Kevään 2020 Rollojoukkueen leirit ja valintakriteerit

Valittavat ikäluokat ovat pojat 2007-2008 syntyneet sekä tytöt 2008-2009 syntyneet. Valitaan 50 m altaan tulosten perusteella 25 poikaa sekä 25 tyttöä. Valinta tehdään Rudolph 2010-taulukon pisteiden perusteella, aika-ikkuna 1.9.-1.12.2019. Tasatilanteessa yksittäisen tuloksen FINA-pisteet ratkaisevat. Kaikilla uimareilla käytetään oman ikäryhmän taulukkoa.
Tyttöjen leiri on 9.-12.1.2020 ja poikien leiri 16.-19.1.2020. Kutsut leireille lähetetään viimeistään viikolla 51.