Uinti

Seura: TaTU Tampere

Paras saavutus: EM-hopea

Valmentaja: Jere Jännes

Rintauimari Ida Hulkon nousu huippu-uimariksi on tapahtunut hyvin nopeasti. Ensin hän saavutti kansallisen kärjen vuonna 2017 voittamalla ensimmäiset aikuisten Suomen mestaruutensa erittäin kovatasoisessa naisten rintauinnissa. Kahta kautta aikaisemmin hän ei ollut vielä edes SM-finaaleissa. Keväällä 2018 hän teki ensimmäisen Suomen ennätyksensä riisuen Jenna Laukkaselta pitkän radan rintauintisprintin SE-ajan.

Myös kansainvälisellä tasolla kipuaminen on ollut hyvin ripeää. Ensimmäiset maajoukkuetehtävänsä Hulkko teki vuoden 2017 lyhyen radan EM-uinneissa. Sprinttimatkan alkuerien ykkönen haki vielä kantapään kautta arvokisakokemusta välierien 10. sijalla. Kesällä 2018 Hulkko ui jo pitkän radan EM-finaalissa viidenneksi ja kesällä 2019 hän oli jo pitkän radan MM-uintien paras suomalainen, Hulkko murtautui maailman eliittiin uimalla erittäin arvostetussa pitkän radan MM-finaalissa.

Ida Hulkko on Mikkelin Uimaseuran kasvatti, Juha-Pekka Puttonen valmensi häntä 18-vuotiaaksi asti, kunnes Hulkko muutti vuonna 2017 Tampereelle. TaTU Tampereen riveissä häntä valmentaa Jere Jännes. Kesän 2018 EM-menestyksen jälkeen Hulkko lähti Yhdysvaltoihin opiskelemaan psykologiaa ja harjoittelemaan Floridan kansainväliseen yliopistojoukkueeseen. Amerikkalainen valmennusmalli ei kuitenkaan sopinut Hulkolle, ja hän palasi seuraavana keväänä takaisin Tampereelle.

Kuva: Deep Blue Media

Tilastoja