Vanhemmille

Yhdessä uimaan

Uinti on mitä parhainta perheliikuntaa, jota voi yhdessä harrastaa niin altaassa kuin avovedessä. Lapsena opitut monipuoliset vedessä liikkumisen taidot ja hyvä uimataito luovat turvallisen pohjan vesiliikunnan harrastamiselle. Vanhempien oma esimerkki ja kannustus uintia ja uimataitoa kohtaan ovat ensiarvoisen tärkeitä lapselle. Vanhemmat voivat itsekin hankkia lisäoppia uimiseen, uimaseurat järjestävät aikuisille opetusta uimakouluista tekniikkaryhmiin saakka, ja opetusta löytyy myös uimahyppyjen parissa.

Tutustu Vesitaituriksi uimaseurassa -esitteeseen, siitä löydät vinkkejä yhteiseen tekemiseen vedessä.

Hyppää Vesitaituriksi

Uimahypyt on hauska ja monipuolinen liikuntamuoto. Uimahypyt kehittävät mm. tasapainoa, ponnistusta, kehon hallintaa, rytmitajua, avaruudellista hahmotuskykyä, voimaerottelua ja rohkeutta. Harjoittelu aloitetaan altaan reunalta ja edetään askel kerrallaan. Uimahyppyjä on hauska tehdä yhdessä, silloin toinen voi tarkkailla toisen hyppyä. Vanhempien oma esimerkki, kokeilunhalu ja kannustus ovat erityisen tärkeitä lapselle. Hyppyharjoittelussa on aina muistettava ottaa huomioon turvallisuusasiat.

Tutustu Hyppää Vesitaituriksi uimaseurassa -esitteeseen, siitä löydät vinkkejä yhteisiin hyppyharjoituksiin.

Taitouiden vesitaituriksi, tanssia ja temppuja vedessä!

Taitouinti on monipuolinen laji, jossa yhdistyvät voimistelu, akrobatia, tanssi ja uinti. Harrastaa voi yksin, kaksin tai joukkueessa. Taitouinnin alkeiden opettelu yhdessä lapsen kanssa on hauskaa! Harjoitella voitte joko lasten altaassa tai isossa altaassa, lapsen uimataidon taso huomioiden. Useat uimaseurat järjestävät taitouintitoimintaa lapsille, joissain seuroissa ryhmiä on myös aikuisille. Uimaseurojen opetus tähtää monipuoliseen uimataitoon, vesitaituruuteen sekä elinikäisen kipinän syttymiseen vesiliikuntaa kohtaan. Lähde mukaan ja haasta itsesi vesitaituriksi!

Tutustu Vesitaituriksi uimaseurassa -taitouintiesitteeseen, siitä löydät vinkkejä yhteisiin harjoituksiin ja temppuiluihin.

Vesipalloillen vesitaituriksi, pallottelua ja pelaamista vedessä!

Vesipallo on monipuolinen laji, jossa yhdistyvät pallon käsittely, uinti ja joukkuepelaaminen. Harjoittelu eroaa muista uintiurheilun lajeista siten, että kyseessä on joukkuelaji ja harjoittelu tapahtuu yleensä kaverin kanssa. Harjoittelu aloitetaan helpoista alkeisliikkeistä sekä pallon käsittelyn alkeista kuten heittotekniikoista. Useat vesipalloseurat sekä uimaseurat järjestävät vesipallokerhotoimintaa lapsille, lisäksi vesipalloseuroissa on omat joukkueet junioreille ja edetä voi aina aikuisten Suomen mestaruussarjaan asti. Lähde mukaan ja haasta itsesi vesipallotaituriksi!

Tutustu alkeisuimaopetuksen videoihin

Alla olevista linkeistä pääset tutustumaan Suomen Uimaliiton ja Uimaopetus- ja Hengenpelastusliiton ”Pulahda uimaan! Vesitaitojen ABC” –videoihin.

1. osa:Veteen totuttautuminen
2. osa: Veden vastus
3. osa: Kastautuminen
4. osa: Sukellus (esineen poiminta)
5. osa: Touhuaminen veden pinnan alla
6. osa: Hengityksen kontrollointi
7. osa: Vesi nostaa ja kelluttaa
8. osa: Kuinka kellutaan
9. osa: Kellunnan harjoittelu
10. osa: Liukuasennon harjoittelu
11. osa: Eteneminen vedessä eri tavoin
12. osa: Potkut
13. osa: Liikkuminen apuvälineiden avulla
14. osa: Temppuja ja taitoja
15. osa: Uintitekniikkaa
16. osa: Hyppyjä
17. osa: Muuta hauskaa vedessä
18. osa: Mökkirannalla

Vesitaituriksi uimaseurassa -toteuttajaseurat löydät edelliseltä sivulta.