Uinnissa käynnistyi Tokion olympialaisten projekti

#UUTINEN 30.1.2018

Viime sunnuntaina, kun kesän 2020 Tokion olympialaisiin oli aikaa 908 päivää, kokoontui Vantaalla ensimmäistä kertaa uinnin kuluvan olympiadin valmistautumisprojekti, Team Tokio.

Suomen Uimaliiton organisoima vuoden 2020 olympialaisiin tähtäävä projekti, Team Tokio, aloitti toimintansa avauspäivän tapaamisilla sunnuntaina 28. tammikuuta. Heti tapaamisen jälkeen suunnattiin lentokentälle kohti kolmen viikon harjoitusleiriä Thaimaassa.

Team Tokio on valittu yhteistyössä Suomen Olympiakomitean ja Huippu-urheiluyksikön kanssa. Ryhmään valittiin kaikki Olympiakomitean ja OKM:n tukiurheilijat sekä 8 lähimpänä kesän 2017 MM-uintien A-rajoja ollutta uimaria olympiamatkoilta. Lisäksi valittiin kaksi viestiuimaria. Koko joukkueen nimilistan löydät Uimaliiton maajoukkueiden sivuilta.

Team Tokion toiminnan lisäksi on tärkeää huomioida, että uintimaajoukkueen vuosittaiset kesän ja talven arvokisoihin tähtäävät tapahtumat jatkuvat normaalisti.

Kriteerit tiukentuvat vuosi vuodelta

Team Tokion tavoitteena on tukea tavoitteellisesti olympiakisoihin pyrkiviä uimareita yksilöllisesti ja uimari-valmentaja parien tarpeita huomioiden. Toiminnassa keskitytään pitkänradan tapahtumiin kevät- ja kesäkaudella ja pitkäntähtäimen tavoite on luonnollisesti Tokion olympialaisissa. Joukkueen valintakriteerit tiukentuvat vuosittain niin, että viimeisenä toimintavuonna 2020 mukana on vain Tokion olympialaisiin valintaa hyvin lähellä olevia uimareita.

Kaudella 2018 Thaimaan leirin lisäksi ohjelmassa on myös Mare Nostrum -kisakiertue kesäkuussa.

Team Tokion tukitiimiin kuuluu ns. Samurairyhmä, joka koostuu Suomessa harjoittelevien OK:n tukiurheilijoiden valmentajista. Eetu Karvonen, Marko Malvela, Matti Mäki ja Toni Piirainen tapaavat viikoittain ja sparraavat toisiaan. Tiimi toimii myös valmentajina Team Tokion tapahtumissa.