Sanna Airaksinen on uusi toiminnanjohtaja

#UUTINEN 13.11.2018

Uimaliiton uudeksi toiminnanjohtajaksi on valittu vahvan järjestötyötaustan omaava Sanna Airaksinen. Hän pääsee aloittamaan tehtävässään jo marraskuun aikana.

Sanna Airaksinen pääsee aloittamaan toiminnanjohtajana jo 21. marraskuuta. Kuva: Jussi Salminen

Suomen Uimaliitto on syksyn ajan etsinyt uutta toiminnanjohtajaa Eerika Laalo-Häikiön siirryttyä uusiin haasteisiin elokuun lopulla. Rekrytoinnin seurauksena Janakkalasta kotoisin oleva 51-vuotias valtiotieteiden kandidaatti ja yhteiskuntatieteiden maisteri Sanna Airaksinen on valittu toiminnanjohtajaksi 21. marraskuuta alkaen.

– Hallitus on erittäin tyytyväinen siihen, miten hyvin asiat loksahtivat paikoilleen toiminnanjohtajan rekrytoinnissa. Sannan tausta ja osaaminen oli juuri sellaista, mitä etsimme, ja lisäksi saamme hänet mukaan nopealla aikataululla, Uimaliiton puheenjohtaja Sami Wahlman tiivistää.

Toiminnanjohtaja näkee potentiaalia uintiliikunnassa ja -urheilussa

Airaksinen siirtyy Uimaliiton palvelukseen Suomen Pelastusalan Keskusjärjestön järjestöpäällikön tehtävistä. Airaksinen omaa vahvan taustan järjestöjohtamisesta, sillä hän on toiminut johtotehtävissä Hämeen Setlementissä sekä Allergia- ja Astmaliitossa. Markkinointi- ja sidosryhmäosaamista hän on kerryttänyt muun muassa Hämeen kauppakamarin ja Nelonen Median palveluksessa.

– Olen erittäin innostunut tulevasta tehtävästäni. Minua kiinnostaa sen laaja-alaisuus ja toiminnan monet kehittämisen mahdollisuudet niin kansallisesti kuin kansainvälisestikin vahvan seuratoiminnan kautta. Uskon, että pääsen hyödyntämään osaamistani ja kartuttamaani tietotaitoa niin järjestökentältä, yrityksistä kuin eri urheiluseuroistakin, Airaksinen kertoo.

Hän pääsee aloittamaan toiminnanjohtajana varsin pian. Ensimmäisenä hän tutustuu Uimaliiton henkilöstöön ja hallitukseen. Strategia 2020:n päämäärien saavuttamiseksi Airaksinen haluaa rakentaa vahvaa yhteistyötä Uimaliiton jäsenseurojen ja yhteistyökumppaneiden kanssa.

– Aloitan työni kuuntelemalla ja opettelemalla. Toimintaa suunnataan strategian tavoitteiden mukaisesti ja lisäksi ensi vuonna keskitytään ydintehtävien osalta maajoukkuetoimintaan sekä lajien vetovoimaisuuden lisäämiseen. Taloudellisten resurssien varmistaminen on yksi keskeinen tavoite, jossa yhtenä osana on yritysyhteistyö. Liiton toiminnan tärkeänä perustana pidän arvostavia toimintatapoja kuten osallistaminen, yhdenvertaisuus, eettisyys ja hyvä hallinto. Näitä haluan vahvistaa, jotta saavutamme toivottuja tuloksia tulevina vuosina, Airaksinen summaa.