ME-uimari Kolesnikov nähdään Helsingissä

#UUTINEN 22.5.2018

Venäjän superlahjakkuus Kliment Kolesnikov kilpailee heinäkuun alussa nuorten EM-uinneissa Helsingissä. Nuorukaisen vauhti kehittyy sitä tahtia, että nuorten maailmanennätyskään ei olisi ihme Mäkelänrinteen altaassa.

Kliment Kolesnikov on kotoisin Moskovasta, mutta harjoittelee monikansallisessa Energy Standard -uimaseurassa Turkissa. Kuva: Jussi Salminen

Hallitseva moninkertainen nuorten Euroopan mestari Kliment Kolesnikov on vahvistanut osallistuvansa Helsingin nuorten EM-uinteihin 4.–8. heinäkuuta. Vielä 17-vuotias venäläisuimari pitää hallussaan myös yhtä aikuisten maailmanennätystä, lyhyen radan 100 metrin selkäuinnissa viime joulukuisista Kööpenhaminan kisoista, joista hän otti kaksi EM-kultaa ja yhden EM-hopean selkäuintimatkoilta. Kolesnikovin hallussa on jo lukuisia nuorten ME-aikoja, ja ensimmäiset ovat peräisin jopa kesältä 2016, jolloin hän teki läpimurtonsa maailman junioritason kärkeen.

Suuri riski ME-vauhdille Helsingissä

Kolesnikovilla on alkamassa tiivis kesän kilpailukausi. Helsingin nuorten EM-uinnit ovat hänen ensimmäiset kansainväliset arvokisansa tänä vuonna. Viimeksi hän hämmästytti huhtikuussa Venäjän mestaruusuinneissa Moskovassa uimalla ensimmäistä kertaa sadan metrin selkäuinnin alle 53 sekuntiin, mikä oli uusi nuorten ME-aika, ja toisen ennätyksen hän teki puolta lyhyemmällä selkäuintimatkalla.

– Osasin vähän odottaa ennätysvauhtia, mutta silti se pikkuisen yllätti, koska en ollut valmistautunut niin paljon, että olisin ajellut ihokarvat pois, Kolesnikov kertoi.

Helsingin nuorten EM-uinnit päättyvät ainakin syntymäpäiväjuhliin

Kesäkuussa Kolesnikov kisaa kansainvälisissä Mare Nostrum -uinneissa ja keskittyy sen jälkeen Helsingin nuorten EM-kisoihin. Hän kertoo, ettei ole koskaan aiemmin vieraillut Suomessa. Voitettuaan viime kesän nuorten EM-uinneissa Israelissa kaksi henkilökohtaista kultaa ja yhden hopean, on Helsingissä tavoitteena uida vain kultaa:

– Kisaan varmasti kaikissa selkäuinneissa ja ehkä myös jollakin vapaauintimatkalla. Sekä tietysti viesteissä. Tavoittelen vain kultaa, sillä haluan voittaa, Kolesnikov tuumi.

Käynnissä on hänen viimeinen vuotensa junioreiden ikäluokissa, sillä hän täyttää heti Helsingin kisojen jälkeisenä maanantaina 18 vuotta. Syntymäpäiväjuhlallisuudet täytyy kuitenkin pitää lyhyinä, sillä mieheltä odotetaan paljon elokuun alussa Glasgow'ssa kisattavista aikuisten EM-uinneista. Olympiakasteensakin Kolesnikov saa vielä tämän vuoden lopulla, kun nuorten olympialaiset kisataan lokakuussa Buenos Airesissa.

Tule mukaan vapaaehtoiseksi!

Nuorten EM-kisoissa on vielä tarvetta vapaaehtoisille, niin Helsingissä uimahyppyihin ja uintiin, kuin Tampereellekin taitouintiin. Kisat alkavat heti juhannuksen jälkeisellä viikolla uimahypyillä ja taitouinnilla. Uinnin kisapäivät ovat 4.–8. heinäkuuta. Täytä vapaaehtoishakemus NYT: www.ejc2018.fi/volunteers