Liukkonen yhdeksäntenä MM-välieriin

#UUTINEN 13.12.2012

Suomalaiset ottivat torstaiaamuna kolme välieräpaikkaa MM-uinneissa Istanbulissa. Ari-Pekka Liukkonen koputteli jo kahdeksan parhaan joukkoon, uusi yritys on luvassa torstai-iltana.

Suomalaisuimarit saalistivat kolme välieräpaikkaa MM-uintien torstain iltajaksoon.

Ari-Pekka Liukkonen ui yhdeksänneksi 50 metrin vapaauinnin alkuerissä. Jyväskyläläinen kellotti 21,57, mikä on hänen seitsemänneksi nopein aikansa tällä kaudella. Alkuerissä kahdeksan parhaan joukkoon vaadittiin 21,51, mikä varmasti tulee kiristymään illan välierissä finalisteja selvitettäessä.

Naisten sadan metrin sekauinnissa saatiin kaksi välieräpaikkaa, kun sekä Hanna-Maria Seppälä että Emilia Pikkarainen raivasivat tiensä jatkoon aamujaksosta. Seppälä hätyytti kauden parastaan ajalla 1.00,79 jääden syksyn kärkiajastaan vain kahdeksan sadasosaa. Hän sijoittui 11:nneksi.

Pikkarainen ui puolestaan 1.00,99 ja oli alkuerien jaettu 13:s. Hän sai epäonnekkaasti startissa uimalaseihinsa vettä. Pikkaraisen kauden kärkitulos on EM-kisojen 1.00,45. Alkuerissä peräti viisi uimaria ui alle minuutin, joten finaalipaikasta on illalla luvassa tiukka taistelu.

Torstain yllätys oli se, ettei Hanna-Maria Seppälä selviytynyt mukaan päämatkansa 100 metrin vapaan välieriin. Seppälä oli 20. ajalla 54,57, mikä uupui välierärajasta tasan kolme kymmenystä. Seppälä viiletti kauden kärkiaikansa 53,82 kolme viikkoa sitten EM-uinneissa. MM-alkuerissä vapaauinti uitiin vain neljä lajia ennen sekauinnin alkueriä.

Sini Kuutamo ui päämatkallaan 50 metrin perhosessa sijalle 21 ajalla 26,71. Välieriin mentiin tuloksella 26,54. Kuutamo jäi Suomen ennätyksestään torstaiaamuna reilut puoli sekuntia, epäonnistunut veteenmeno verotti hänen vauhtiaan herkällä sprinttimatkalla.

Iltajakso välierineen alkaa klo 19.00 Suomen aikaa.

Uimaliiton MM-kisasivu