Laukkanen, Liukkonen ja Seppälä jatkoon

#UUTINEN 12.12.2013

Suomalaisuimarit saavuttivat kolme välieräpaikkaa EM-uintien ensimmäisessä kilpailujaksossa torstaiaamuna Tanskan Herningissä. Enemmän oli tarjolla, mutta hylkäyksiä kirjattiin peräti neljä.

Jenna Laukkanen ui 50 metrin rintauinnin alkuerissä 14:nneksi ajalla 31,00. Tulos on Laukkasen kauden kärkiaika ja uupui ennätyksestä vain 0,18 sekuntia.

Ari-Pekka Liukkonen nappasi välieräpaikan päämatkallaan 50 metrin vapaassa. Aika 21,69 oikeutti erissä seitsemänteen sijaan.

Hanna-Maria Seppälä oli päämatkansa 100 metrin vapaan karsinnassa 15:s ajalla 54,12. Jo 15. lyhyen radan EM-uinteihinsa osallistuvan Seppälän kauden kärkiaika on 54,08.

Omia ennätyksiä

Suomalaiset esittivät hyviä otteita ensimmäisessä kisajaksossa. Tanja Kylliäinen karsiutui ensimmäisen 200 metrin perhosen finaalikymmeniköstä. Aika oli 2.08,92, uusi ennätys reilulla sekunnilla.

Silja Känsäkoski kauhoi uuden ennätyksensä 50 metrin rintauinnissa, ajalla 31,40 hän petrasi parastaan hieman yli kaksi kymmenystä. Samalla matkalla Noora Laukkanen kellotti 31,76 ja paransi viimevuotista ennätystään lähes kolme kymmenystä.

Matias Koski aloitti kisansa 400 metrin vapaalla, jossa uusi ennätysaika 3.47,46 vei hänet 30. sijalle.

Ei viestifinaaleja torstaille

Suomelle kertyi avausjaksossa liikaa hylkäyksiä, peräti neljä. Veera Kivirinta ja Eetu Karvonen kokivat rintauintimatkoilla tylyt hylkäykset samasta syystä, delfiinipotku ennen ensimmäisen käsivedon aloittamista. Myös molemmissa viesteissä Suomella oli hieman liian tiukat vaihdot, jonka vuoksi tie finaaleihin tyssäsi vaihtorikkoihin. Miehillä kyseessä oli sekauintiviesti, naisilla vapaauintiviesti.

Ensimmäinen finaalijakso alkaa Suomen aikaan klo 17.30. 50 metrin matkoilla uidaan välierät ja finaalit saman illan aikana, satasilla vain välierät.

Suomalaistulokset Uimaliiton kisasivulla.

Tulospalvelu LEN:n sivuilla.

Suorat lähetykset Yle Areenassa (ilman selostusta) ja Eurosportilla.