Laukkanen jatkaa finaaliinkin kärjessä

#UUTINEN 15.12.2017

Jenna Laukkasen ja Ari-Pekka Liukkosen uinnit sisälsivät pieniä virheitä perjantai-iltana, mutta Laukkanen onnistui säilyttämään kärkipaikkansa 100 metrin rintauintitaistossa, ja otti nelosradan lauantai-illan finaaliin.

Ari-Pekka Liukkonen ei pääse puolustamaan edellisten EM-kisojen kuudetta sijaansa. Kuva: Jussi Salminen

Ari-Pekka Liukkonen karsiutui päämatkansa 50 metrin vapaan finaalista. Liukkonen oli välierien 11:s ajalla 21,31. Jyväskyläläinen onnistui parantamaan aikaansa aamun alkueristä kuusi sadasosasekuntia, mutta se ei riittänyt, kun finaaliin vaadittiin lähes yhtä kova aika, kuin Liukkosen Suomen ennätys on. Marginaalia loppukilpailuun kertyi 0,08 sekuntia.

– Lähdin hakemaan finaalipaikkaa, ja se olisi hyvällä uinnilla ollut otettavissakin, eli tietysti harmittaa. Vähän helpottaa kuitenkin se, että nyt tiedän missä vika on. Startissa, jalkojen irtoamisen ja pintaan tulon välisissä ajoissa olen tällä hetkellä noin kolmasosasekunnin hitaampi kuin viime kesänä, eli siitä tämä on näissä kisoissa johtunut, Liukkonen analysoi.

Liukkonen hioi valmentajansa kanssa starttia verryttelyssä sen minkä voi, mutta kisasuoritukseen se ei tuonut lisävauhtia. Lisäksi hän moitti välieräuinnin maaliintuloaan, joka jäi liian kauaksi. Liukkonen puolusti päämatkallaan edellisten lyhyen radan EM-kilpailuiden 6. sijaa.

Liukkosella on Kööpenhaminassa vielä henkilökohtaisista lajeista 100 metrin vapaa ja 50 metrin perhonen, joista jompikumpi jäänee uimatta, sillä molemmat osuvat lauantaille.

Olympiavoittaja Meilutyte Laukkasen talutushihnassa

Kolmas finaali-ilta jatkui suomalaisittain Jenna Laukkasen uitua 100 metrin rintauinnin parasta vauhtia semifinaalissa. Aloituspuolikas oli hieman hitaampi kuin aamulla, mutta viimeinen 50 metriä vastaavasti aamua kovempi, ja aika parani viisi sadasosaa lukemiin 1.04,89. Vain Liettuan Ruta Meilutyte tuli välierissä myös alle 1.05:n.

Kaikki pelissä?

– No eeei ihan, jätetään jotain huomisellekin, Laukkanen hymyili ja kiiruhti valmistautumaan 100 metrin sekauintifinaaliin.

Sekauinnissa käännösmurheita

Jenna Laukkanen ui satasen sekauintifinaalissa seitsemänneksi. Mitali oli realistinen tavoite, vaikka parisen kymmentä minuuttia aiemmin Laukkanen oli vielä EM-altaassa rintauinnin välierien kärkivauhdissa. Sekauintifinaali päättyi kuitenkin aikaan 59,96, mikä oli sotkamolaiselle iso pettymys.

– Ärsyttää! Uinti tuntui kaikissa lajeissa tosi hyvältä, mutta käännökset menivät ihan pieleen, ensimmäisessä liukastui kädet ja vauhti pysähtyi ja toisessa käännöksessä selkäuinnista rintauintiin käteni ei edes osunut seinään ja sitä kautta ponnistus jäi tosi lyhyeksi. Ihme ettei minua hylätty, kun käsi ei osunut, Laukkanen harmitteli.

– Tällaista se on, kun happojen kanssa joutuu uimaan, niin pieniä riskejä pitää ottaa ja nyt ne eivät onnistuneet. Varsinkin sekauinnissa, jos mokaa käännökset niin on turha haaveilla mitalista. Tämä pitää nyt nollata ja huomenna kisataan rintauinnissa.

Pronssille vaadittiin 59,26, mikä olisi sotkamolaisen nykykunnossa pitänyt olla realistinen tulos, sillä viime vuoden MM-kisoissa hän ui ennätyksekseen 59,00.

Lauantaina Laukkanen starttaa kärkipaikalta puolustamaan 100 metrin rintauintikultaa finaalissa Suomen aikaa klo 18.16.

Suomalaistulokset Uimaliiton EM-kisasivulla

Seuraa maajoukkuetta Uimaliiton Twitterissä

Kisat suorana Yle Areenassa (klo 10.30 ja 18.00)