Känsäkoski kurotti jo kärkikahdeksikkoon

#UUTINEN 9.12.2016

Suomella on lauantain vastaisena yönä peräti neljä starttia MM-uinneissa, kaksi finaalia ja kaksi välierää. Silja Känsäkoski ja Jenna Laukkanen uivat vakuuttavasti aamun eristä jatkoon. Melkein myös Riku Pöytäkivi.

Silja Känsäkoski uhkui vakuuttavaa vauhtia satasen rintauinnin alkuerissä. Kuva: Jussi Salminen

Naisten 100 metrin rintauinti oli perjantain paras suomalaislaji MM-uintien alkukilpailuissa. SC Vuokatin Jenna Laukkanen oli toiseksi nopein ja Oulun Uinnin Silja Känsäkoski seitsemäs, kun jaossa oli 16 rataa perjantai-illan välieriin. Ilahduttavinta oli se, että kummankaan ei tarvinnut tehdä edes parastaan yltääkseen näille sijoituksille. Laukkanen jäi Suomen ennätyksestään tasan kaksi kymmenystä ajalla 1.04,76 ja Känsäkoski omasta parhaastaan 0,11 sekuntia. Laukkasen ohi erissä pääsi vain matkan hallitseva olympiavoittaja, USA:n Lilly King.

Päivän jobinpostia oli se, että torstaina peräti neljä starttia urakoinut Fanny Teijonsalo tunsi sairastumisen oireita ja jättäytyi perjantain matkaltaan, 50 metrin selkäuinnista. Hanna-Maria Seppälä sen sijaan starttasi tällä matkalla päätyen 45. sijalle ajalla 29,07.

Riku Pöytäkivi tavoitteli semifinaalia 50 metrin perhosessa, mutta karsiutui kiusallisen täpärästi. Helsinkiläistynyt Pöytäkivi jäi 0,08 sekunnin päähän välieristä tuloksella 23,30. Hänen Suomen ennätys 23,07 olisi vienyt perhosässämme komeasti jatkoon.

Perjantain iltajaksossa kolme suomalaista neljässä startissa (Suomen aikaa):

01.49 N 100 m SKU finaali: Jenna Laukkanen 5:s (rata 2)
02:32 M 50 m VU finaali: Ari-Pekka Liukkonen 7:s (rata 8)
03:09 N 100 m RU välierät: Jenna Laukkanen 2. ja Silja Känsäkoski 7:s

Suomalaistulokset Uimaliiton MM-kisasivulla