Jenna Laukkaselle EM-hopeaa sprintissä!

#UUTINEN 13.12.2017

Kööpenhaminan EM-uinnit lähtivät käyntiin rytinällä, kun Jenna Laukkanen ui EM-hopeaa 50 metrin rintauinnissa uudella Pohjoismaiden ennätyksellä. Suomelle myös sijat 10, 12 ja 14.

Naisten rintauintisprintin mitalikolmikko. Kuva: Jussi Salminen

Kuuntele Jenna Laukkasen haastattelu palkintojenjaon jälkeen.

SC Vuokatin Jenna Laukkanen oli keskiviikkoillan aluksi 50 metrin rintauinnin välierien kolmas tuloksella 29,90. Parannusta aamun alkueräaikaan tuli kolme sadasosaa.

– Ensimmäinen puolikas oli parempi kuin aamulla ja siitä tuli kyllä hyvä ja varma fiilis finaaliin. Täytyy vain keskittyä omaan rataan siellä eikä kuikuilla yhtään muualle, Laukkanen tuumi reilut tunti ennen finaalin starttia.

Kun finaalin aika koitti, Laukkanen jysäytti komean parannuksen vauhtiinsa jääden vain 0,18 sekuntia Euroopan mestaruuteen uineelle Ruta Meilutytelle ajalla 29,54. Pronssia otti Sophie Hansson reilun kahden kymmenyksen päässä Laukkasesta.

– Huh huh, olipas tiukka kisa, Laukkanen hehkutti.

– Taidan olla vähän hitaasti käynnistyvä uimari, kun noin paljon paremmin meni kuin välierissä tunti sitten. Kyllä tämä hopea maistuu tosi hyvälle, on ollut niin vaikea vuosi takana, että tämä on tosi kova juttu, vaikka kultaa ei tällä kertaa tullutkaan, hän jatkoi.

29,54 on myös uusi Pohjoismaiden ennätys. Edellinenkin oli Laukkasen nimissä kahden vuoden takaisista EM-uinneista, jolloin aika 29,71 tuotti kultaa. Tämän kauden maailmantilastossa Laukkanen on nyt kolmanneksi nopein.

Hulkko ja Tuomola myös rintauinnin välierissä

Ida Hulkko jäi rintauintisprintin finaalipaikasta vaivaiset seitsemän sadasosasekuntia. Hulkon kello pysähtyi aikaan 30,24. Sijoitus oli kymmenes.

– Ei se oikein lähtenyt niin kuin piti, olisikohan ollut vähän yliyrittämistä. Mutta kyllä se hauskaa oli, vaikka vähän tärisyttikin, Hulkko kertoi.

– Sadalla metrillä perjantaina haetaan sitten omaa ennätystä ja välieräpaikkaa.

Andrei Tuomola pettyi vauhtiinsa 50 metrin rintauinnin välierissä. Tuomola oli 14:s ajalla 26,77. Aamun alkueristä hänen vauhtinsa putosi 0,14 sekuntia. Finaaliin vaadittiin 26,31.

– Ei tyydytä missään nimessä. En oikein tiedä miksi ei lähtenyt, olisikohan ollut vähän liian kiire, täytyy katsoa videolta. Kuntoa olisi vähintään Suomen ennätykseen (26,43), ehkä 25-alkuiseen, Tuomola pohti.

Jallow kovaan aikaan huonolla uinnilla

Mimosa Jallowin tie 100 metrin selkäuinnissa nousi pystyyn välierissä. 58,30 tuotti 12. sijan. Tulos jää vain 0,06 sekuntia Jallowin omasta SE-ajasta, mutta se ei jyväskyläläistä tyydyttänyt:

– Ei kovin hyvä uinti, käännökset jäivät jotenkin tosi hitaiksi, ja loppu oli tuskaa. Jalat kuolivat tuossa viimeisellä altaanvälillä. Yllättävän kova aika siihen nähden, Jallow myönsi.

– Lupaa kyllä ihan hyvää 50-metrisille.

Jallowin ohjelmassa on vielä 50 metriä perhosta (torstai), selkää (lauantai) ja vapaata (sunnuntai).

Suomalaistulokset Uimaliiton EM-kisasivulla

Seuraa maajoukkuetta Uimaliiton Twitterissä

Kisat suorana Yle Areenassa (klo 10.30 ja 18.00)