Hyvä toimintatapa jakoon, hae Fiksu Seura -palkintoa!

#UUTINEN 21.8.2018

Nyt etsitään Fiksua Seuraa! Onko teidän seurassanne sellaisia toimintatapoja, jotka palvelevat sekä seuraa että ympäristöä? Paras toimintatapa palkitaan parilla tonnilla ja lisäksi arvotaan yksi tonni.

Olympiakomitea ja Sitra kutsuvat seuroja jakamaan fiksuja toimintatapoja, jotka palvelevat sekä seuraa että ympäristöä. Nyt avautuvassa haussa etsitään käytännön ratkaisuja, joilla pienennetään esimerkiksi harrastajien kulkemiseen, välineisiin ja varusteisiin sekä muihin seura-arjen toimintoihin liittyviä ympäristövaikutuksia – seuralle ja harrastajille hyödyllisellä ja helpolla tavalla. Monesti kyse on pienistä asioista ja oivalluksista. Tavoitteena on kerätä malleja, jotka voisivat toimia muuallakin.

– Esimerkiksi käy varustekierrätys, joka alentaa harrastamisen kustannuksia ja kokeilijoiden kynnystä tutustua lajiin. Millä tavoin seura saa tavaran kiertämään tehokkaasti ja mitä asioita siinä on huomioitava? Parhaat toimintamallit ovat seuratoiminnassa testattuja ja hioutuneita, toteaa erityisasiantuntija Karoliina Ketola Olympiakomiteasta.

Fiksu Seura -palkinto
Kerro fiksuista toiminnoista ja tienaa tonni tai pari!

Onko teillä hyvä malli varustekierrätykseen, kyyteihin tai miten olette saaneet harrastajat liikkumaan itse treeneihin? Tai onko teillä jokin muu seuran arkeen liittyvä ympäristöä huomioiva toimintatapa?

Fiksu seura -haulla pyydetään kertomaan lyhyesti, miten seura toimi aiemmin ja miten muutos fiksumpaan suuntaan saatiin toteutettua. Toimintamalli voi liittyä liikkumiseen, varusteisiin, kulutukseen, ruokailuun, valmennukseen, jätteisiin – tai mihin vain! Kyseessä voi olla iso tai pieni uudistus, tärkeintä on fiksuus ja toimivuus. Jos idea fiksusta toimintatavasta on vasta syntynyt, käynnistäkää kokeilu ja ilmoittautukaa mukaan!

Kerro ja jaa omat kokemuksenne myös muiden avuksi: laitetaan ideat jakoon, toteutetaan pieniä askelia ja rakennetaan yhdessä maailman ympäristövastuullisin seurakentällinen!

Paras toimintatapa palkitaan 2 000 euron palkinnolla ja kaikkien kriteerit täyttävien ehdotusten välillä arvotaan 1 000 euron kannustuspalkinto. Haku on avoinna 16.9. asti.

Jos olette Tähtiseura, osallistu täältä.

Jos seuranne on muu kuin Tähtiseura, vastaa kyselyyn tästä.

Tutustu myös!

Fiksun Seuran työkalupakki -hanke

Lisätiedot:
Anna Iso-Ahola, Olympiakomitea: anna.iso-ahola(a)olympikomitea.fi, puh. 0400 269 294