FINA:n mestarikisa alkaa huhtikuussa Kiinasta

#UUTINEN 21.1.2019

Kansainvälinen uimaliitto FINA on julkaissut formaatin uinnin uudelle Champion Swim Series -kutsukisasarjalle. Dollareita on jaossa valtava määrä maailman menestyneimmille uimareille.

FINA:n uusi kilpailusarja on tarkoitettu maailman terävimmällä huipulla oleville uimareille. Champion Swim Series muodostuu kolmesta kaksipäiväisestä pitkän radan kilpailusta huhti-toukokuussa. Kiina, Unkari ja Yhdysvallat ovat saaneet kisaisännyydet nopealla aikataululla.

Kisasarjaan on kutsuttu yhteensä 82 uimaria, 45 miestä ja 37 naista eri puolilta maailmaa. Kutsutut ovat Rion olympiauintien mitalisteja, kesän 2017 MM-mitalisteja, maailmanennätysten haltijoita ja viime vuoden maailmantilaston kärkinimiä. Nimilistaa ei ole vielä julkaistu. Kisaformaattiin kuuluu ainoastaan suoria finaaleja, joissa kisaa neljä uimaria. Matkoina ovat 50, 100 ja 200 metriä kaikissa lajeissa ja lisäksi 400 metrin vapaauinti ja 200 metrin sekauinti.

Palkintorahat ovat hurjia, pelkästään henkilökohtaisissa lajeissa jaossa on lähes miljoona Yhdysvaltain dollaria yhdessä kilpailussa. Kisasarjan kokonaispotti kipuaa siis lähelle neljää miljoonaa dollaria. Lisäksi uimareille maksetaan kaikki kulut ja starttirahaa.

Champion Swim Series 2019

• 27.–28.4. Guangzhou CHN