Antidopingasiat ajan tasalle - ota KAMU haltuun!

#UUTINEN 15.2.2018

Uimaliitto tekee antidopingasioissa yhteistyötä SUEK ry:n kanssa (entinen Antidopingtoimikunta). Uudella KAMU-lääkehaulla voit tarkistaa helposti ovatko käyttämäsi lääkeaineet urheilussa kiellettyjä.

Uimaliitto on päivittänyt antidopingohjelmansa vuodelle 2018. Uimaliitto edistää yhteistyössä Suomen urheilun eettisen keskuksen (SUEK) kanssa puhdasta urheilua, sekä urheilun dopinginvastaista toimintaa.

Vuoden 2018 luettelossa vain vähäisiä muutoksia

Maailman antidopingtoimisto WADA ylläpitää virallista luetteloa urheilussa kielletyistä aineista ja menetelmistä. Se on saatavilla englanniksi ja ranskaksi WADA:n nettisivuilla www.wada-ama.org

SUEK ylläpitää luetteloa suomeksi. Vuoden 2018 aineiden ja menetelmien luettelon muutokset verrattuna vuoden 2017 luetteloon ovat vähäisiä. Uusia kiellettyjä aineryhmiä ei ole lisätty luetteloon, mutta ryhmä S.2 (Peptidihormonit, kasvutekijät, vastaavat aineet ja mimeetit) on järjestetty uudelleen. Myös muita pieniä muutoksia on tapahtunut.

Ota KAMU haltuun - mobiiliappi tulossa

On hyvä muistaa, että urheilija on aina itse vastuussa käyttämistään valmisteista. Edistääkseen mutkatonta tiedonsaantia urheilussa kielletyistä aineista, SUEK on julkaissut nettisivuillaan KAMU-palvelun, josta voi helposti tarkistaa käytössä olevat lääkeaineet sekä Suomessa myytävät lääkevalmisteet. KAMU-palvelu on saamassa myös mobiilisovelluksen. Katso KAMU-palvelun ohjeet, ja kokeile: www.suek.fi

Saatavilla on myös pikaopas yleisimmistä lääkeaineryhmistä. Pikaopas sisältää myös esimerkkejä yleisimmistä Suomen apteekeissa myynnissä olevista kielletyistä ja sallituista lääkevalmisteista, mutta se ei ole täydellinen luettelo: www.suek.fi

Muista myös ERKKA!

Jos sairautesi hoito vaatii urheilussa kielletyn lääkkeen tai menetelmän käyttöä, Erkka-erivapauskone auttaa sinua selvittämään helposti, pitääkö sinun hakea erivapautta etukäteen. Erivapauskone neuvoo myös, mistä erivapautta haetaan. Ennen erivapauskoneen käyttöä sinun kannattaa tarkistaa, ovatko käyttämäsi lääkkeet kiellettyjä vai sallittuja.

Erkka-erivapauskone: www.suek.fi/erkka-erivapauskone

Uimaliiton Antidoping-sivut