Anni Alitalo kiiti SE-lukemille viestistartissa

#UUTINEN 13.12.2013

EM-uintien perjantaiaamu päättyi iloisiin suomalaistunnelmiin. Vaikka sekajoukkue karsiutui viestifinaalista, syntyi alkuerässä kaksi Suomen ennätystä. Hanna-Maria Seppälä ui ainoana jatkoon illaksi.

Suomi osallistui perjantaiaamuna sekajoukkueiden 4x50 metrin sekauintiviestiin. Aloitusosuudella Anni Alitalo pisteli 50 metrin selkäuinnin aikaan 27,62 ja paransi omissa nimissään viime vuoden EM-kisoista asti ollutta Suomen ennätystä seitsemällä sadasosalla.

Suomen joukkue päätyi aikaan 1.42,43 ja karsiutui finaalista 0,68 sekunnilla. Alitalon lisäksi joukkueessa uivat Eetu Karvonen, Sini Kuutamo ja Ari-Pekka Liukkonen. Kansainvälinen uimaliitto on hyväksynyt sekajoukkueiden viestiennätykset 26. syyskuuta alkaen, joten nyt matkalla on myös virallinen Suomen ennätys, 1.42,43. Suomen tulos koheni viime vuoden EM-kisoista reilut neljä kymmenystä.

Seppälä selvästi sekauinnin välieriin, startti klo 18.47

Hanna-Maria Seppälä eteni EM-uintien välieriin perjantai-illaksi 100 metrin sekauinnissa. Hän kellotti 1.01,21 ja oli alkuerien 14:s. Kauden paras tulos Seppälällä on Oulun GP-uinneissa syntynyt 1.00,70. Alkuerissä kymppisakkiin vaadittiin 1.00,94.

EM-uintien ensikertalainen, 16-vuotias Oulun Uinnin Silja Känsäkoski teki perjantaina jo kisojen toisen ennätyksensä, nyt 200 metrin rintauinnissa. Känsäkoski oli lajin paras suomalainen 14. sijallaan. Tulos 2.25,07 oli Känsäkosken uusi ennätys ja uupui finaalipaikasta vain 0,62 sekuntia.

Kouvolan Uimareiden Sergei Haukka jäi 50 metrin selkäuinnin välieristä vain 0,16 sekuntia ollen 26:s kauden parhaallaan 24,76. Haukka onnistui vihdoin alittamaan 25 sekuntia ensi kerran tällä kaudella.

Miesten satasen vapaassa lähimmäksi välieräpaikkaa suomalaisista pääsi Andrei Tuomola. Hän oli 34:s ajalla 49,10, kun välieriin vaadittiin 48,80.

Iltajakso alkaa Suomen aikaa klo 17.30. Seppälän välierät alkavat noin klo 18.47. Suora lähetys Yle Areenassa (ilman selostusta) ja Eurosportilla. Yle TV2 lähettää selostetun koosteen klo 20.30 alkaen.

Suomalaistulokset Uimaliiton EM-kisasivulla.

Tulospalvelu LEN:n sivuilla.