Lajikokeilu

Oletko kiinnostunut vesipallosta mutta et tiedä mistä aloittaa? Tarvitsisitko neuvoja vesipalloharjoitteisiin, tai tietoa siitä mistä saat vesipalloon liittyviä välineitä?

Vesipallot

Vesipallon koko on tärkeä seikka palloa valittaessa. Pallon koko on Suomessa pelattavissa sarjoissa seuraava:

Koko 5 = miehet, ASM, BSM

Koko 4 = naiset, CSM, DSM

Koko 3 = E-ikäiset, F-ikäiset, vesis

Vesipallotoiminnan voi toki aloittaa minkälaisella pallolla tahansa, mutta vesipallossa on oikeanlainen pinta jotta pallon käsittely vedessä on mahdollisimman helppoa. Pallon koko vaikuttaa myös sen käsiteltävyyteen. Jos seurassanne ei ole vielä yhtään vesipalloa, hyvä aloitusmäärä palloja on vähän tarpeesta riippuen esimerkiksi 5 - 10 palloa. Tunnetuimpia vesipallomerkkejä ovat Turbo, Mikasa ja Epsan, mutta muitakin käytetään.

Vesipallomaalit

Puuttuuko seurastanne tai uimahallistanne maalit? Vesipallomaaleja valitessa tulee harkita niiden käyttötarkoitus. Vesipallon säännöistä löytyvät vesipallomaalin viralliset mitat, mutta junioreilla voi tarvittaessa olla pienemmät maalit. Vesistoiminnassa voi käyttää puhellettaviakin tai muuten hyvin monenlaisia maaleja joita voi rakennella itsekin, mutta niitä myyvät myös verkkokaupat kuten Swimshop ja Tress.

Vesipallovarusteet

Vesipallovarusteita voi tilata verkkokaupoista monesta eri paikkaa. Tähän on listattu joitakin Suomessa käytettyjä. Vesipallouikkarit ovat hieman tavallisesta poikkeavat. Niiden materiaali on paksumpaa kuin tavallisen uimapuvun, koska vesipalloa pelattaessa joutuu usein kontaktiin vastapuolen pelaajan kanssa ja kontakti vaatii tavallista kestävämpiä materiaaleja. Naisten uimapuku on kokonaisvaltaisempi kuin tavallinen uimapuku ja siinä on vetoketju selässä. Vesipallossa käytetään myös vesipallolakkeja joiden avulla vesipallotuomari näkee pelaajan numeron.

Suomessa varusteita myyvät mm. Swimshop ja Unidors.

Paljon käytettyjä varustetoimittajia joiden kautta voi tilata myös seuralle personoituja tuotteita ovat Turbo ja Yordo.

Vesipallon harjoittelu

Vesipallon harjoitteita löytyy paljon Youtubesta. Yksi vesipallon tärkeitä osaamisalueita on esimerkiksi polkeminen, jonka avulla pysytään pinnalla. Suomessa vesipallon valmennukseen käytettävää materiaalia ja videoita on kerätty uimaliiton Pisara -palveluun, johon seurat ja valmentajat niin kuin urheilijatkin voivat mennä tutustumaan vesipalloharjoitteisiin ja hyödyntää niitä omassa harjoittelussaan. Pirasa -palvelu vaatii kirjautumisen, mutta on käyttäjille ilmainen.

Vesipallon lajikokeilut

Haluaisiko seurasi kokeilla vesipalloa mutta ei oikein tiedä mistä aloittaa? Vesipallon asiantuntijaryhmä auttaa teitä tässä! Vuoden 2018 aikana kehitellään kummiseuratoimintaa jossa voit pyytää lahialueesi vesipalloseuraa omaan uimahalliisi toteuttamaan lajikokeilua. Siihen saakka voit kirjoittaa avoimen toiveen vesipallokokeilusta ja lähettää sen osoitteeseen vesipallo@uimaliitto.fi jolloin vesipallon asiantuntijaryhmä pyrkii selvittämään kuinka teidän seuraanne voisi lajikokeilua tulla toteuttamaan. Epävirallisiin vesipalloturnauksiin voivat osallistua vesipallosta kiinnostuneet seurat ja pelaajat vaikka eivät vesipalloseuroihin vielä kuuluisikaan. Tutustu tapahtumiin täällä, ota reippaasti yhteyttä turnauksia järjestäviin vesipalloseuroihin ja kysy lisää!