Uusi sarjavastaava esittäytyy

4.8.2018

Vesipallotoiminta sai uutta verta kesäkuussa kun Juha Varinowskin pitkäaikaisen työn seuraajaksi astui Kuopion Uimaseuran Tua Turunen. Tua pääsi heti kättelyssä tositoimiin toteuttamalla sarjaohjelman kaudelle 2018 - 2019. Sarjaohjelma ja sarjojen toiminnasta huolehtiminen ovat sarjavastaavan päätehtäviä. Vesipallon asiantuntijaryhmä on sarjavastaavan tukena hänen toiminnassaan.

Kuka olet?
Olen Tua Turunen, vesipallon uusi sarjavastaava Uimaliitossa. Teen sarjavastaavan hommaa oman työni ohella pääosin Kuopiosta käsin.

Mitä teet työksesi?
Päätyökseni olen Kuopion Uimaseuran toiminnanjohtaja nyt kolmatta vuotta. Aiemmin olen toiminut samassa seurassa uintivalmentajana ensin noin 15 vuotta otona ja kaksi vuotta täysipäiväisenä valmentajana. Olen ollut myös KuUS:n hallinnossa mukana monenlaisissa tehtävissä 90-luvulta lähtien. Koulutukseltani olen sairaanhoitaja, niitäkin hommia olen ehtinyt tehdä noin kahdeksan vuotta. Minulla on myös uinnin 3-tason valmentajakoulutus.

Oma urheilutaustasi?
Olen ollut urheilijana 80- ja 90-luvuilla Kuopion Uimaseurassa, ensin uimarina kymmenisen vuotta, sitten taitouimarina pari vuotta ja lopuksi vielä vesipalloilijana muutaman vuoden. Minulla on SM-mitaleita
kaikista kolmesta lajista.
Uintiurheilu on minulla verissä, isäni on ollut uintivalmentaja 60-luvulta tähän päivään asti ja aikoinaan pelannut vesipalloa ja uinut itsekin. Äitini oli mukana tuomassa taitouintia Suomeen 80-luvulla uintiharrastuksensa jälkeen ja molemmat ovat nykyään KuUS:n kunniajäseniä. Myös veljeni on ollut toiminnassa mukana, vesipalloilijana ja nykyään seuran puheenjohtajana.

Mikä sarjavastaavan työssä on mukavinta?
Sarjavastaavan tehtäviä olen tehnyt vasta vähän aikaa, ja kaikkea siihen kuuluvaa en ole ehtinyt edes aloittaa. Mukavinta on tällä hetkellä se, että pääsee mukaan minulle uudenlaiseen toimintaan ja tutustumaan uusiin haasteisiin. Pidän asioiden suunnittelusta ja organisoimisesta, tässä hommassa molempia saa tehdä yllin kyllin.

Mikä on sarjavastaavan työssä haastavinta?
Haastavinta on ollut omaksua uudet asiat kevään aikana todella nopeaan tahtiin, hyppäsin suoraan tekemään ensi kauden sarjasuunnitelmaa eikä aikaa tutustua aiempiin toimintamalleihin juuri ollut. Pitkällä aikavälillä näyttäisi siltä, että tuomaritilanne tulee aiheuttamaan suurimmat haasteet, sillä osa tuomareista lopettaa eikä uusia tuomareita ole tällä hetkellä tarpeeksi.

Ajatuksiasi vesipallon toiminnan kehittämisestä?
Nyt noin vuoden verran vesipallotoimintaa taas enemmän seuranneena, mielestäni vesipallon tulevaisuuden kannalta kaikkein tärkeintä olisi saada uusia kaupunkeja toimintaan mukaan, ja junnusarjoihin uusia seuroja. Omalta osaltani yritän saada nyt ensimmäiseksi kuopiolaisen vesipallotoiminnan laajenemaan niin että saataisiin junnujoukkueita taas kasaan ja pelaamaan.Viime kevään vesipallotapaamisissa on ollut mielestäni hyvä henki, ja seurojen aktiivit ovat intohimoisia ja sitoutuneita lajiin. Tältä pohjalta on hyvä lähteä kehittämään toimintaa selkeämpään ja yhtenäisempään suuntaan.

Vesipallon asiantuntijaryhmä kiittää lämpimästi Juha Varinowskia vuosien työstä vesipallon hyväksi ja toivottaa Tua Turusen tervetulleeksi mukaan toimintaan!