U-13 -ikäisten lajileirillä vauhtia 5.10.2018

7.10.2018

U-13 on epävirallinen Porin Senttereiden, Helsingin Kuhien ja Jyväskylän Saukkojen yhteistyöllä ideoima ja Porin Senttereiden Jan Tarkkion sekä Helsingin Kuhien Teppo Lehtisen vetämä maajoukkueeseen valmistava kokonaisuus, jonka kautta halutaan tukea ikäryhmän kovimpien pelaajien mahdollisuuksia harjoitella samantasoisten ja -ikäisten pelaajien kanssa yhdessä. U-13 ei ole osa Suomen Uimaliiton toimintaa vaan kuuluu vesipallon seuravetoiseen kehittämiseen.

Vesipallo on marginaalilaji jossa suurimpana haasteena on se, että eri ikäiset ja eri tasoiset pelaajat harjoittelevat keskenään. Tämä tuo haasteita sekä valmennukselle että yksittäisten pelaajien kehittymiselle ja motivaatiolle. Käytännön kokemus lajin parissa on osoittanut, että maajoukkuetoimintaan rinnastettava, tietyn ikäryhmän ja -tason pelaajia yhteen keräävä leirittely lisää valmentajien näkökulmasta pelaajien motivaatiota.

Lauantaina 5.10. kerääntyi U-13 -ikäisten pelaajien joukko Euraan, jossa U-15 -vuotiaiden maajoukkue piti ensimmäistä Tanskan Odensessa pelattavaan PM-turnaukseen valmistavaa leiriään. U-13 -porukkaa kerättiin ensimmäisen kerran yhteen kesäkuussa Jyväskylässä Tuomo Vainion turnauksen yhteydessä. U-13 -porukkaan valikoitui tällä ensimmäisellä maajoukkueeseen valmistavalla leirittelyllä pelaajia eri joukkueista, ja lauantaina Eurassa paikalla olikin edustajia Espoon Cetuksesta, Helsingin Kuhista, Jyväskylän Saukoista ja Uinti Tampereelta.

U-13 porukka pelasi huomattavasti kokeneempaa ja isokokoisempaa U-15 -maajoukkuetta vastaan vähän soveltaen - maalivahdit vaihtoivat paikkaa niin että U-13 -maalivahti pelasi U-15 maalissa ja toisinpäin. Nuoret U-13 pelaajat saivat kuitenkin paljon kiitosta myös U-15 maajoukkuevalmentajilta sinnikkyydestä ja yrittämisestä. Vaikka harjoitukset olivat pitkiä ja tehokkaita (2*2h), nuoretkin pelaajat jaksoivat hienosti koko päivän.

U-13 -porukan valmentaja Jan Tarkkio kiittää U-15 maajoukkueen valmentajia mahdollisuudesta tulla haastamaan U-15 pelaajia. Allasaika on tärkeä osa tällaista seuravetoista yhteisjoukkueen tekemistä, sillä vanhemmat ja pelaajat maksavat itse kaikki toiminnasta syntyvät kustannukset. Tarkkio haluaa kiittää myös sekä valmentajia että pelaajien vanhempia aktiivisuudesta. Vuorovaikutus tässä kokeilussa hoidettiin pääasiassa puhelimen välityksellä valmentajille, eikä juuri mitään kirjallista ohjeistusta jaettu. Siksi kaikki seurat olivat itse hoitaneet pelaajien ruokailut, kuljetukset Euraan ja takaisin, sekä mahdollisesti myös pelaajien majoittamiset.

U-13 -kokeilu hoidettiin seuravetoisesti ja jatkoa seuraa kunhan seuraavalle U-13 -leirille löytyy allasaikaa. Tähtäimessä on myös yhteinen ulkomaanreissu keväällä/ kesällä 2019 jos saadaan riittävästi innostuneita. >>> Täältä löytyy avoin palautelomake <<< U-13 -toimintaan liittyen johon niin pelaajat, valmentajat kuin vanhemmatkin voivat jättää ajatuksiaan toiminnan kehittämisestä ja jatkosta, sekä ilmoittautua vapaaehtoisiksi auttamaan käytännön järjestelyissä.

Tämä seuravetoisen U-13 lajileirin tuottama kokemus on tulevaisuuden näkökulmasta tärkeä väliporras vesipallon maajoukkuekokonaisuuden näkökulmasta, sillä harjoittelu maajoukkueessa saattaa olla itsenäisempää kuin joukkueissa juuri pelaajien eritasoisuuden vuoksi. Maajoukkuepelaajilta vaaditaan jossain määrin joukkueharjoittelua enemmän omien vahvuuksien tunnistamista, joukkuepelaamiseen keskittymistä sekä motivoitumista itsensä kehittämiseen.