Nordic Water Polo League käynnistyi seuravetoisesti

6.4.2019

Nordic Water Polo League  - Keväällä 2019 on kokeiltu Suomen ja Ruotsin yhteistä sarjaa

Tänä keväänä on vesipallossa aloitettu uudenlainen toiminta maiden välillä. SPIF Vattenpolon keulahahmo José Javier Veganzones sekä Turun Uimareiden Raul Perian ovat lähteneet tänä keväänä viemään tosissaan eteenpäin ajatusta pohjoismaisesta liigasta, joka kulkee nimellä Nordic Water Polo League. Liigan facebooksivut löytyvät täältä, ja nettisivut täältä.

Liiga käynnistyi helmikuun 9. päivänä. Liigaan osallistuvat SPIF, Hellas ja Järfälla Ruotsista sekä Turun Uimarit, Helsingin Kuhat and Cetus Suomesta. Ottelut pelataan 30 metrin kentällä, uusilla FINA:n säännöillä. Ruotsissa järjestettiin ensimmäiseksi “Round-Robin” -tyyppinen turnaus, jossa kaikki joukkueet pelasivat Turkua vastaan. Cetus ja Kuhat matkustavat puolestaan 27.-28.4 Tukholmaan pelaamaan ruotsalaisia joukkueita vastaan. Final Six -turnaus pelataan Turussa 10.-12.5., ja turnaukseen on kutsuttu puolalainen tuomari Radoslaw Koryzna viheltämään. Finaalien yhteydessä järjestetään myös hänen toimestaan sääntökoulutusta FINA:n sääntömuutoksiin liittyen.

Maiden välistä sarjaa ollaan parhaillaan testaamassa ja tulevasta tehdään päätöksiä kun nähdään kuinka toiminta saadaan käynnistymään. Perustajien unelma olisi nähdä samassa liigassa pelaamassa Ruotsin ja Suomen lisäksi esimerkiksi Tanska, Liettua, Norja ja Puola. Heidän mukaansa näissä maissa olisi halu kehittää vesipalloa eteenpäin, mutta maissa ei itsessään ole riittävästi kovatasoisia joukkueita. Pohjoismaista liigaa voisi tulevaisuudessa kehittää myös siten, että sitä kautta olisi juniori- ja naispelaajienkin mahdollisuus osallistua.

Lisätietoja vesipallon asiantuntijaryhmältä (VpAr) sekä sarjavastaavalta: vesipallo@uimaliitto.fi; vesipallosarjat@uimaliitto.fi