Tuomariklubi

Sääntöseminaari 2020 on peruttu

Sääntöseminaari oli tarkoitus järjestää 29.–30. elokuuta 2020, mutta tilaisuus on peruutettu.

Sääntöseminaari on uinnin 1-luokan tuomarikortin haltijoille tarkoitettu koulutustilaisuus. Seminaariin osallistuminen uusii tuomarikortin voimassaolon.

Mikä on Tuomariklubi?

Tuomariklubi on Uimaliiton 1-luokan tuomareiden klubi, joka työskentelee uintikilpailujen laadun parantamiseksi tuomari- ja toimitsijatyöskentelyä kehittämällä sekä yhtenäistämällä. Tuomariklubin keskeinen tehtävä on kilpailutyöryhmän toimesta kehittää arvokilpailujen järjestämiseen liittyvää asiantuntemusta. Klubi antaa apuansa arvokilpailujen järjestämiseen liittyvissä neuvonta- ja tukitehtävissä. Klubin tarkoituksena on myös toimia tuomareiden yhteisenä keskustelukanavana ja edistää tuomareiden keskinäistä kanssakäymistä. Klubi huolehtii myös tuomareiden edunvalvonnasta.

1-luokan tuomarille klubi tarjoaa kanavan kehittää omaa osaamistaan mm. keskustelemalla muiden tuomareiden kanssa sekä koulutuksellisin keinoin. Klubin tapahtumissa oppii myös tuntemaan muita tuomarikollegoita ja saa vinkkejä tuomarityöskentelyynsä kokeneemmilta kollegoilta. Klubi nimeää kaikkiin arvokilpailuihin tarkkailijan neuvonantajaksi järjestävän seuran tueksi. Arvokilpailuista tehdään myös laatuarviointi tuomariklubin tarkkailijoiden toimesta.

Kilpailutyöryhmä määrittelee tuomariklubille tiettyjä tehtäviä. Kilpailutyöryhmä vastaa kaikista sääntöihin liittyvistä asioista, eikä tuomariklubin rooli ole päällekkäinen sen kanssa.

Tuomariklubin tehtäviin kuuluu arvokilpailuarvioinnin ja -neuvonnan lisäksi vuotuinen uinnin tuomarikoulutusseminaari, joka järjestetään keväisin. Lisäksi tuomariklubin valitsema raati nimeää vuoden uintikilpailun ja se voi halutessaan antaa suosituksia kilpailuihin liittyvissä asioissa.

Tuomariklubin jäseniä ovat automaattisesti kaikki 1-luokan tuomarit. Tuomareiden yhteystietoja ylläpidetään Uimaliiton toimesta. Pääasiallinen yhteydenpitokanava on sähköposti, joten kannattaa varmistaa, että sähköpostiosoite on liiton tiedossa. Yhteystiedot voi myös ilmoittaa suoraan Tuomariklubille sähköpostitse osoitteella tuomariklubi@uimaliitto.fi.

Tuomariklubin rungon muodostaa johtoryhmä. Johtoryhmä kokoontuu muutaman kerran vuodessa tarpeen mukaan.

Palaute ja yhteydenotot

Tuomariklubi ottaa mielellään vastaan yhteydenottoja ja kehittämisehdotuksia. Tuomariklubiin voit olla yhteydessä sähköpostitse osoitteella tuomariklubi@uimaliitto.fi. Postin lukee klubin puheenjohtaja Antti Vilppola sekä kilpailutyöryhmän puheenjohtaja Ville Riekkinen.

Tuomarineuvosto

Tuomariklubilla on tuomarineuvosto, joka koostuu kokeneista tuomareista ympäri maan. Neuvosto pitää pääsääntöisesti yhteyttä sähköisin välinein, mutta pyrkii kokoontumaan vähintään kerran vuodessa. Neuvoston jäsenistä valitaan tarkkailijat neuvonantajiksi kuhunkin arvokilpailuun.

Tuomarineuvostoon kuuluvat:

• Krister Fogelberg