Taitouintia – ei kuviokelluntaa

Taitouintia on harrastettu Suomessa 1920-luvulta alkaen ja tällä hetkellä lajilla on toistasataa harrastajaa seitsemässä uimaseurassa kautta maan.

Taitouinti on monipuolista. Se on kestävyyslaji, sillä musiikkiohjelman kesto on jopa viisi minuuttia.

Taitouinti on myös voimalaji, sillä vedestä ylöspäin ponnistaminen vaatii räjähtävää voimaa.

Lisäksi taitouinti on taitolaji, sillä vaivattoman näköiset liikkeet vaativat vuosien harjoittelun ja hiomisen.

Harjoittelu sisältää lajiharjoittelun lisäksi uinti- ja voimaharjoittelua sekä tanssia ja koreografia- ja notkeusharjoitteita. Alkuun pääseminen on helppoa ja hauskaa!

Musiikkiohjelmissa luovuus, taidot ja esiintymiskyky päästetään irti. Musiikkiohjelmia ovat yksinuinti (soolo), pariuinti (duo), joukkue ja näiden kaikkien yhdistelmä eli yhdistetty vapaaohjelma (combo). Yleensä musiikkien harjoittelu aloitetaan hauskasti joukkueella tai combolla, jolloin kaikki pääsevät varmasti mukaan ja joukkuehenki nousee!

Kiinnostuitko?

Lisää tietoa alkeiskursseista ja koulutuksesta saat uimaseuroista.

Alkeiskurssille pääsyvaatimuksena on yleensä vain riittävä uimataito ja toimitsijaksi tai ohjaajaksi halutessasi uimaseurasi ottaa sinut varmasti iloisesti vastaan!

Taitouinnin asiantuntijaryhmä

Taitouintitoimintaa Suomessa koordinoi Suomen Uimaliiton taitouinnin asiantuntijaryhmä, jonka kokoonpanon löydät yhteystietojen sivulta.