Tähtiseurat

Tähtiseurat - seurojen laatuohjelma

Olympiakomitea, lajiliitot ja aluejärjestöt ovat yhdessä luoneet Tähtiseura-laatuohjelman, jonka tavoitteena on suomalaisen urheiluseuratoiminnan kokonaisvaltainen kehittäminen. Ohjelman tunnuksena on Tähtimerkki, joka viestii siitä, että seura täyttää kohderyhmäkohtaiset (lapset & nuoret, aikuiset sekä huippu-urheilu) sisältövaatimukset ja kaikille yhteiset johtamisen laatutekijät.

Tähtimerkki on Olympiakomitean ja lajiliiton myöntämä tunnus urheiluseuralle, joka täyttää määritetyt laatutekijät kohderyhmänsä osalta. Osa-alueita on kolme: lapset ja nuoret, aikuiset sekä huippu-urheilu. Vihreä Tähtimerkki luovutetaan lasten ja nuorten, punainen aikuisten ja sininen huippu-urheilun Tähtiseuralle. Kaikkien kolmen osa-alueen laatuseura saa tunnustuksena täyden kolmivärisen Tähtimerkin. Uimaliitto on tällä hetkellä toinen niistä kahdesta lajiliitosta, jotka toteuttavat Tähtiohjelmaa jokaisella osa-alueella.

Lasten ja nuorten osa-alueella Tähtimerkki tarkoittaa ennen kaikkea kehittävää ja innostavaa ympäristöä harrastamiseen ja urheiluun. Aikuiset-tähtimerkin saanut seura kiinnittää puolestaan huomiota sekä joustaviin harrastusmahdollisuuksiin että laajempaan osallistumismahdollisuuteen seuran toiminnassa. Huippu-urheilijoille Tähtiseura luo entistä paremmat edellytykset harjoitella ja menestyä ohjaamalla resursseja urheilijoidensa tukemiseen.

Lasten ja nuorten osa-alueen Tähtiseurat ovat entisiä Sinettiseuroja, ja Uimaliiton huippu-urheilun Tähtiseurat ovat HuimaSeura-statuksen saaneita seuroja.

Tähtiseura-verkkopalvelu

Tähtiseura-verkkopalvelussa (otettu käyttöön syksyllä 2018) urheiluseurat voivat tehdä omaa kehittämistyötään itsenäisesti ja vuorovaikutteisesti lajiliiton tai aluejärjestön seurakehittäjän kanssa. Palvelu on helppokäyttöinen, seuralle maksuton ja toimii myös mobiilisti. Sieltä löytyvät tarvittavat kehittämistehtävät ja työkalut. Palvelua käytetään myös Tähtimerkin auditointiprosessin osana.  Palvelu on avoin kaikille urheiluseuran kehittämisestä kiinnostuneille tahoille.  Tutustu palveluun täällä.