Vesitaiturit

Vesitaiturit on 3-7 vuotiaille lapsille suunnattua uintitoimintaa. Tavoitteena on oppia hyppäämään isoon altaaseen ja uimaan siellä 25 metriä.

Vesitaitureissa lapsi tutustuu veteen ja saa monipuolisia kokemuksia vedessä liikkumisesta.
Kursseilla harjoitellaan leikkien uimataidon perusteita sekä opitaan luottamaan veteen ja omiin taitoihin.

Vesitaiturit on jaettu kolmeen tasoon; Vesikirppu, Vesikilpikonna ja Vesimyyrä.

Vesitaiturit 1:ssä (Vesikirppu, naperouinti, vesipeuhula) harjoitellaan veteen puhaltamista, suun kastamista veteen, kelluntaa, hyppyjä altaan reunalta lasten altaaseen,
pallon kuljettamista, käsipohjaa sekä uintipotkuja.

Vesitaiturit 2:ssa (Vesikilpikonna, alkeis- ja uimakoulu) harjoitellaan kasvojen laittamista veteen, ilmakuplien puhallusta, sukeltamista, liukua, kelluntoja, hyppyjä rinnan syvyiseen veteen, pallon kuljettamista, eteneminen vatsallaan tai selällään sekä delfiinihyppyjä.

Vesitaiturit 3:ssa (Vesimyyrä, uima- ja jatkouimakoulu) harjoitellaan puhaltamaan nenän ja suun kautta veteen, etenemään pinnalla, vartalonhallintaa, esineen sukeltamista pohjasta, erilaisia liukuja, kelluntoja, käsinseisontaa, hyppyjä uintisyvyiseen veteen, pallon kuljettamista uiden, uintipotkuja sekä haiuintia.

Kursseja järjestetään uimaseuroissa erilaisilla nimikkeillä; esimerkiksi Vesipeuhula, Naperouinti, Alkeisuimakoulu, Jatkouimakoulu.

Vinkkejä veteen VESITAITURIT-vihkosesta
Vesitaiturit käsikirjan sivuilla temppuilevat ja seikkailevat Vesikirppu, Vesikilpikonna ja Vesimyyrä. Tehtävien avulla 3-7-vuotiaat lapset oppivat sukeltamaan, uimaan sekä liikkumaan taitavasti vedessä. Tavoitteiden täytyttyä uimari saa tarran, jonka voi liimata vihkosen ensimmäiselle aukeamalle. Vihkonen ja tarrat on tilattavissa Uimaliiton verkkokaupasta: www.faisstore.fi/uimaliitto