Tekniikkaralli

Tekniikkaralli on suunnattu 9-12 vuotiaille uimarin aluille. Tavoitteena on kehittää uintitekniikkaa niin, että lapsi pystyy uimaan 100 metriä sekauintia kilpailusääntöjen mukaisella tekniikalla. Lapsen liikkuessa monipuolisesti vedessä, kehittyy hänen luottamuksensa veteen ja samalla hänestä tulee taitava vedessä liikkuja. Taitava uimari hallitsee hengityksen, asennon ja liikkeen vedessä ja omaa näin edellytykset hyvän uintitekniikan oppimiseen.

Toimintamalli seuralle
Uimaseuroille on tarjolla 40 valmista tuntimallia (tulostettavissa täältä), jolla kurssi voidaan seurassa toteuttaa. Jokainen tunti sisältää viisi eri osa-aluetta; kuivaharjoittelu, hengitys-, asento- ja tekniikkaharjoitus sekä loppuverryttely tai leikki. Yhden tunnin kesto on 60 minuuttia, joista 15 min on kuivaharjoittelua ja 45 min allasharjoittelua. Kaksi peräkkäistä tuntia ovat aina lähes samanlaiset, sillä kertauksen merkitys on suuri. Tunnit koostuvat monista oikeista lyhyistä suorituksista.

Vinkkejä harjoitteluun
Tuntimalleihin liittyy Tekniikkaralli-vihkonen, josta uimari, valmentaja sekä kotiväki näkevät mitkä ovat välitavoitteet ja mitä pitäisi oppia. Tavoitteena on suorittaa 100 metrin sekauinti: startti, uintilajit ja käännökset kilpailusääntöjen mukaisella tekniikalla. Tavoitteiden täytyttyä voi suorittaa 100 metrin sekauintimitalin.

Tekniikkarallivihkossa on kuvattuna kaikki neljä uintitekniikkaa; vapaa-, selkä-, rinta- ja perhosuinti sekä kunkin lajin startti- ja käännösohjeet.

Vihko ja 100 sku mitali ovat tilattavissa Uimaliiton verkkokaupasta: www.faisstore.fi/uimaliitto