Et ole yksin – Du är inte ensam

Uimaliitto on mukana Väestöliiton tuottamassa Et ole yksin -palvelussa, jonka tavoitteena on vähentää ja ennaltaehkäistä epäasiallista käytöstä ja häirintää urheilussa. Palvelu avattiin huhtikuussa 2018 ja se tarjoaa tukea, apua ja neuvontaa puhelimitse ja chatissa.

www.etoleyksin.fi

#etoleyksin

#etuiyksin

#duärinteensam

Också på svenska! Du är inte ensam öppnade svenskspråkig tjänst på chat i september. Om du har upplevt osakligt beteende eller trakasserier inom idrotten, bli inte ensam med dina erfarenheter. Befolkningsförbundet erbjuder dig gratis stöd via telefon eller chat. Du kan chatta torsdagar mellan 14.00–17.30 på www.etoleyksin.fi

Et ole yksin on Väestöliiton ja suomalaisen urheilun yhteishanke, jonka päämääränä on ennaltaehkäistä ja vähentää kiusaamista, seksuaalisen häirinnän ja kaikenlaisen väkivallan kokemuksia urheilussa. Palvelu auttaa häirinnän, väkivallan tai kiusaamisen kohteeksi joutunutta ja hänen läheisiään. Palveluun vastaa aina Väestöliiton kouluttama asiantuntija, ja yhteyttä voi ottaa myös nimettömänä.

Et ole yksin on Suomen ensimmäinen kohdennettu tukipalvelu, johon seksuaalisen hyväksikäytön ja häirinnän, epäasiallisen käytöksen tai kiusaamisen kohteeksi joutunut urheilija voi olla yhteydessä ja saada apua. Valtakunnallisen tukipalvelun lisäksi hankkeessa vahvistetaan lasten ja nuorten itsemääräämisoikeutta sekä lisätään vanhempien ja valmentajien tietoja nuorten kokeman väkivallan ja häirinnän ehkäisystä.

Et ole yksin -palvelussa saa apua ja tukea, jos on kohdannut epäasiallista käyttäytymistä, seksuaalista tai muuta väkivaltaa urheiluharrastuksessa. Epäasiallinen käyttäytyminen voi liittyä esimerkiksi kiusaamiseen tai päihteiden käyttöön. Palveluun voi ottaa yhteyttä nimettömästi.

• Matalan kynnyksen puhelin- ja chat-palvelut
  • Puhelin on auki maanantaina ja tiistaina klo 14.00-17.30 ja chat keskiviikkona ja torstaina klo 14.00-17.30
  • Puhelinnumero 0800 144 644 ja chat netissä www.etoleyksin.fi
  • Puhelimessa ja chatissa voi keskustella Väestöliiton ammattilaisen kanssa luottamuksellisesti
  • Puhelu on soittajalle ilmainen, eikä sitä nauhoiteta

Kenelle palvelu on suunnattu?

• Urheilua harrastavat alle 18-vuotiaat lapset ja nuoret sekä täysi-ikäiset
  • Urheilevan tai urheilua harrastaneen lapsen tai nuoren vanhempi tai huoltaja
  • Urheiluharrastuksen lopettaneet henkilöt: lapset, nuoret sekä aikuiset
  • Urheiluseuran toimihenkilöt
  • Nuorten parissa työskentelevät ammattilaiset

Hankkeessa on Uimaliiton lisäksi mukana: Jääkiekkoliitto, Palloliitto, Salibandyliitto, Voimistelu, Lentopalliliitto, Koripalloliitto, Suomen Olympiakomitea ja Suomalaisen urheilun eettinen keskus SUEK.

Materiaalit seurojen käyttöön

Uimaliiton jäsenseurat voivat käyttää nettisivuillaan ja viestinnässään Et ole yksin -palvelun tunnuksia ja toimintaohjeita. Voit ladata graafista aineistoa alla olevista linkeistä:

Et ole yksin BANNERI neliö 300x300 JPG

Et ole yksin BANNERI matala 670x120 JPG