Ohjeita mastersmestaruuskilpailuihin osallistujalle

Osallistumisoikeus

Kaikki Suomen Uimaliiton jäsenseuroihin kuuluvat rekisteröidyt uimarit voivat ottaa osaa omaan ikäsarjaansa. Koska kisat ovat avoimet, myös ulkomaalaiset uimarit saavat osallistua kilpailuihin edustaen tietysti omia seurojaan.

Kilpailulisenssi on maksettava 14 vuorokautta ennen kisojen alkua.

Seura ilmoittaa omat uimarinsa mestaruuskilpailuihin.

Ilmoittautuminen on tehtävä octo-ohjelmalla tai sähköpostilla 9 vuorokautta ennen ensimmäisen kilpailuvuorokauden alkamista. Jälki-ilmoittautuminen ei ole mahdollista.

Jos 400 metrillä tai sitä pidemmillä markoilla uimarilla ei ole uitua aikaa, tulee uimarin ilmoittaa arvioitu aika.

VIESTIJOUKKUEEN SARJA ON ILMOITETTAVA ILMOITTAUTUMISEN YHTEYDESSÄ. Sarjaa ei enää kilpailuissa voi vaihtaa. Viestijoukkueiden kokoonpanoja ei tarvitse nimetä ilmoittautumisen yhteydessä, mutta se on jätettävä kirjallisena kilpailusihteerille tuntia ennen kilpailujakson alkua. Jos viestijoukkueella ei ole uitua aikaa, tulee joukkueelle ilmoittaa arvioitu aika.

Ikäsarjat

Kilpailijan ikä määräytyy 31.12. kilpailuvuonna saavutettavan iän perusteella.

Yksilolajit

25-29, 30-34, 35-39 jne, viiden vuoden ikäryhmät niin pitkälle kuin tarvitaan. Suomessa ikäsarjat nimetään A (25-29), B (30-34) jne.

Viestit

100-119 vuotta, 120-159, vuotta 160-199 vuotta jne. neljänkymmenen vuoden välein niin pitkälle kuin on tarpeellista. Suomessa sarjat nimetään A 100-119, B 120-159 jne.

Joukkueen ikä saadaan laskemalla yhteen joukkueen uimareiden iät täysinä vuosina.

Osanottomaksu

Osanottomaksu on suoritettava kilpailukutsussa mainitulla tavalla. Mikäli osanottomaksu on suorittamatta, osallistumisoikeutta ei ole.

Osanoton peruuttaminen ei vapauta maksuvelvollisuudesta, paitsi jos peruutus on kirjallisesti perillä kutsussa mainitussa osoitteessa ennen ilmoitusajan päättymistä.

Peruutus

Kilpailijan tai viestijoukkueen osanotto yhteen tai useampaan lajiin voidaan peruuttaa. Peruutus on tehtävä kirjallisesti tuntia ennen kilpailujakson alkua. Kilpailija, joka jää pois jostakin lajista, vaikka hän ei ole peruuttanut osanottoaan, ei siinä jaksossa ole oikeutettu osallistumaan mihinkään lajiin, ei edes viestiin.