Ympäristövastuullisuus toi NEM-kisoille Ekostipendin

#UUTINEN 12.3.2019

Viime kesänä Uimaliiton järjestämät nuorten EM-kilpailut Helsingissä ja Tampereella täyttivät Ekokompassi-sertifikaatin kriteerit. Ramirent Finland palkitsi kisoissa toteutetun ympäristövastuullisuuden Ekostipendillä.

Rolf Mikkola, Uimaliiton talouspäällikkö Krista Terämaa ja Arto Palsio Ekostipendin luovutustilaisuudessa tiistaina. Kuva: Sanna Mönkkönen

Ramirent ja Olympiakomitea palkitsivat tuhannen euron Ekostipendillä uinnin ja uimahyppyjen nuorten Euroopan mestaruuskilpailut 2018. Ympäristövastuullisuus oli huomioitu tapahtumassa kattavasti niin materiaalitehokkuuden, kestävän liikkumisen energiatehokkuuden kuin uusiutuvan energiankin näkökulmista. Yhtenä tärkeänä teemana oli myös osallistujien ja kisavieraiden ympäristötietoisuuden lisääminen.

Nuorten EM-kilpailut järjestettiin 26.6.–8.7.2018 Helsingissä Mäkelänrinteen uimahallissa ja Tampereen uintikeskuksessa. Helsingissä kisattiin uimahypyissä ja uinnissa ja Tampereella taitouinnissa.

Ympäristövastuullisuus otettiin teemaksi alusta alkaen

Kisajärjestäjät päättivät tapahtumajärjestämisen alkuvaiheesta lähtien panostaa valintojen ekologisuuteen. Taustalla oli myös Mäkelänrinteen uimahallin pitkälle viety ympäristötyö, jossa on muun muassa panostettu energian ja veden säästämiseen ja jätteiden kierrätykseen.

– Meillä oli helpompi tie kulkea, kun kilpailupaikka oli jo valmiiksi Ekokompassissa mukana. Huomioimme tapahtumassa ekologisuuden tapahtumajärjestämisen eri osa-alueilla. Avainhenkilönä tätä toteuttamassa oli kisojen projektityöntekijä Kirsi Yrjölä, kiittelee kisojen pääsihteerinä toiminut Rolf Mikkola.

EM-kilpailujen osallistujille muun muassa annettiin omat juomapullot, joita kannustettiin täyttämään hanavedellä. Osallistujien kyydityksistä vastasi kumppanina toiminut Helsingin seudun liikenne (HSL), joka tarjosi osallistujille seutuliput sekä neuvontaa matkareiteistä. Majoitusvaihtoehdot oli valittu niin, että niistä oli helppo ja vaihdoton matka julkisilla liikennevälineillä kisapaikalle. Hallinnon ja viestinnän asioita vietiin mahdollisimman paljon sähköisiksi ja paperin kulutus oli kisoissa minimissään.

– Hienoa, että työmme huomioidaan ja saimme siitä tunnustuksen. Näitä samoja malleja voimme nyt viedä eteenpäin myös pienempiin kilpailuihin, Mikkola toteaa.

– Ramirent haluaa olla mukana edistämässä ekologisten tapahtumien toteuttamista, ja juuri nuorten EM-uintikilpailut ovat hyvä esimerkki ekologisuuden huomioimisesta, totesi Ramirentin myynti- ja markkinointijohtaja Arto Palsio.

– Ekostipendi on hieno tapa vauhdittaa käynnissä olevaa kehitystä nostamalla esille ympäristövastuullisesti järjestettyjä tapahtumia ja tuomalla esiin Ekokompassia tapahtumien ympäristöjohtamisen tukena, kommentoi ympäristöasioista Olympiakomiteassa vastaava Karoliina Ketola.

Palkinnon myöntänyt Ramirent Finland Oy on urheilun pitkäaikainen tapahtumarakentamisen kumppani. Tavoitteena on helpottaa seurojen, lajiliittojen ja muiden liikuntatoimijoiden toimintaa tarjoamalla laadukkaita tapahtumarakentamisen palveluratkaisuja sekä edistää suomalaisten urheilutapahtumien laatua ja ekologisuutta entisestään.

Urheilutapahtuma voi saada Ekokompassi-sertifikaatin, jos se täyttää ympäristöjärjestelmän 10 kriteeriä ja läpäisee ulkopuolisentahon tekemän auditoinnin. Siinä kisojen ekologisuutta ja tehtyjä toimia arvioidaan sekä ennen tapahtumaa että tapahtuman aikana.