Yli 17 tuhatta osallistujaa uintikampanjassa!

#UUTINEN 20.4.2017

Maaliskuisen Ui kesäksi kuntoon -kampanjan tulokset on kerätty. Lähes sata uimahallia ilmoitti tuloksensa. Osallistujia ja kilometrejä kertyi hieman viime vuotta vähemmän, mutta vesiliikuntatunnit jatkoivat kasvuaan.

Suomen Uimaliitto järjesti maaliskuussa jo 26. kertaa Ui kesäksi kuntoon -kampanjan, jonka tarkoituksena on innostaa ihmisiä kohottamaan kuntoaan uimalla tai vesiliikunnalla, kuten vesijuoksulla ja vesijumpalla. Kampanja-aika oli 1.–31. maaliskuuta, ja sitä lähti toteuttamaan 100 uimahallia. Uimahallit oli jaettu kolmeen kokoluokkaan vuotuisen kävijämääränsä perusteella, pienet, keskisuuret ja suuret uimahallit. Uimaseuroille kampanjassa oli oma sarjansa.

Kampanjahalleissa kirjattiin osallistuneiden henkilöiden määrän lisäksi uidut metrit ja vesiliikunnassa vietetyt minuutit. Uimaliiton toimittamilla tuotepaketeilla uimahallien on ollut mahdollista palkita omien kriteereidensä perusteella innokkaimpia asiakkaitaan. Uimaliitto palkitsee yhteensä yhdeksän uimahallia, jokaisessa kokoluokassa eniten osallistujia vuosittaiseen kävijämääränsä nähden keränneen uimahallin, eniten uintikilometrejä saavuttaneen uimahallin ja eniten vesiliikuntatunteja saavuttaneen uimahallin.

Osallistujamäärä hieman laski, vesiliikunnan määrä nousi

Tämän kevään Ui kesäksi kuntoon -kampanjan toteuttajiksi saatiin 100 uimahallia, joista 96 ilmoitti tuloksensa Uimaliittoon. Uimahalleissa kirjattiin yhteensä lähes 17 tuhatta osallistujaa. Vuonna 2016 kampanjahalleja oli 111 ja osallistujia noin 500 enemmän.

Uintikilometrit uupuivat myös hieman vuoden vuoden tasosta. Uimahallien sarjoissa uitiin maaliskuussa yhteensä 57 556 kilometriä, mikä tuottaa osallistujakohtaiseksi keskiarvoksi noin 3,4 kilometriä. Vuosi sitten uintikilometrejä kirjattiin lähes 5 000 enemmän.

Kampanjaan osallistuneita kiinnostaa nykyään enemmän vesiliikunta, sillä sen määrä kasvoi viime keväästä. Vesiliikunnassa kirjattiin lähes 75 tuhatta tuntia, mikä on melkein 15 tuhatta enemmän kuin vuonna 2016.

Uimaseurojen sarjoissa liikkui 375 osallistujaa, joten kaikkiaan Ui kesäksi kuntoon -kampanjaan otti osaa 17 364 henkilöä. Uimaseurojen sarjassa uintikilometrien keskiarvo kipusi jopa 16:een osallistujaa kohden.

Tulokset

Valtakunnalliset uimahallikohtaiset tulokset: www.uikesaksikuntoon.fi

Osallistujia, hlöä (2016) Uinti, km (2016) Vesiliikunta, h (2016)
Uimahallien sarjoissa 16 989 57 556 61 473