William Wihanto sai kauden parhaan vinstaltakin

#UUTINEN 7.8.2018

Tiistaiaamu ei tuottanut suomalaisille jatkopaikkoja Glasgow'n EM-uinneissa. William Wihanto ja Teemu Vuorela kurottivat kuitenkin kauden parhaansa vaikkeivät hyppineetkään riemusta.

EM-debytantti William Wihanto jatkaa uintia ensi kaudella San Diegon yliopiston riveissä. Kuva: Jussi Salminen

William Wihanto oli nopein suomalainen 50 metrin rintauinnin alkuerissä. Raisiolainen pisteli aikaan 28,30, mikä on hänen kauden paras noteeraus. Wihannon mukaan sprinttimatka onnistui selkeästi paremmin kuin satametrinen, mutta järin tyytyväinen ei mies suoritukseensa ollut:

– Startti oli vähän hidas ja liikaa yrittämistä vedossa, siksi se ei oikein vienyt eteenpäin. Ja aika sen mukainen, Wihanto pyöritteli.

Wihannon ennätys on kiusallisen lähellä 28 sekunnin alitusta. Viime kesäinen 28,02 jäi edelleen voimaan, vaikka sen päivittäminen oli ensimmäisten arvokisojen tavoite.

– Tyytyväisyysprosentti on maksimissan 25, takana on vaikea kausi koulun ja tiimin vaihdon lomassa. Lähden elokuun lopussa San Diegon yliopistoon opiskelemaan ja uimaan viimeistä kouluvuotta, minkä jälkeen saatan jäädä jenkkeihin treenaamaan, Wihanto taustoitti.

Wihannon sijoitus oli 30:s ja marginaalia välieräpaikkaan jäi 0,56 sekuntia.

Vuorelan potkusta puuttuu vieläkin tunto

Swimming Jyväskylän Teemu Vuorela oli tilanteeseensa nähden tyytyväinen EM-uintien viimeisessä startissaan. Vuorela tuli 50 metrin rintauinnin kauden parhaaseensa 28,93. Polvivaivat ovat rajoittaneet rintauintiharjoittelua pitkin kesää, mikä näkyi nytkin vauhdissa:

– Se oli yläkropan osalta hyvä uinti, mutta kun potku ei toimi niin rintauinnista katoaa ehkä 70 prosenttia, kun jaloilla ei tunne vettä niin kuin pitäisi. Kyllä se vaikuttaa aika paljon, varsinkin siinä vaiheessa, kun hauiksissa alkaa maitohapot jylläämään, Vuorela analysoi.

Sijoitus oli 43:s. Vuorelan oma ennätys on viime vuodelta 28,54. Vuorelan kisat ovat paketissa, hän ei ui keskiviikolle ilmoitettua satasen perhosuintia.

Ari-Pekka Liukkonen starttasi myös lyhyimmällä rintauintimatkalla. Liukkonen tuli maaliin ajalla 28,71 mikä vei jyväskyläläisen 40. sijalle. Liukkosen päämatka 50 metriä vapaata koittaa vihdoin keskiviikkona. Hän on pystynyt starttaamaan selkävaivoistaan huolimatta kaikilla neljällä lämmittelymatkallaan.

Ruotsalaisella päällä hapokas trendi

Vilma Ruotsalainen kisasi tiistaina 200 metrin sekauinnissa. Tuloksena oli 2.19,94 ja Ruotsalaisen mukaan näissä kisoissa ilmennyt trendi jatkui nytkin.

– Alku lähti hyvin, mutta sitten se hyytyi, tulee sellaiset hapot, ettei oikein pysty toimimaan. Pitää yrittää saada huomisen 200 metrin selkäuinnissa mahdollisimman rento alku, Ruotsalainen kommentoi.

Sekauinnin sijoitus oli 27:s ja välieriin vaadittiin 2.16,50. Ruotsalaisen oma ennätys on viime vuodelta lukemissa 2.17,18.

Lisää valokuvia Uimaliiton Facebookissa ja Instagramissa

Tuoreimmat EM-kuulumiset Uimaliiton Twitterissä

Katso EM-kisojen faktat ja ohjelmat Uimaliiton EM-kisasivulta

EM-uintijoukkueen infopaketti