Vesipallonuoret PM-turnauksessa Liettuassa

#UUTINEN 5.12.2013

Suomen 15-vuotiaat pojat puolustivat viime vuonna Turussa voittamaansa nuorten PM-kultaa Liettuassa viime viikonloppuna. Mukana oli myös 17-vuotiaiden joukkue. Tuomisina oli kaksi neljättä sijaa.

15-vuotiaiden joukkue. Kuva: Tiina Kirkas

Nuorten PM-turnaus oteltiin viiden maan kesken 29.11.–1.12. Etelä-Liettuan Elektrenaissa, Vilnan ja Kaunasin kaupunkien puolivälissä. Suomi osallistui 96-syntyneiden ja -98-syntyneiden sarjoihin.

Takana oli kolme valmistavaa leiriä pitkin syksyä ja joukkueet olivat koottu vesipallon tulevaisuuden lupauksista ympäri Suomea. Valitettavasti varsinkin 17-vuotiaiden joukkueesta sairastumisten ja muiden syiden takia kentällinen pelimiehiä jäi pois reissusta. Tämä olennaisesti heikensi joukkuetta pelillisesti mutta joukkuehengen puolella asenne oli kuitenkin kova. Se osin yllättikin jopa valmentajat kun ensimmäinen peli Ruotsia vastaan hallittiin, kuten myös isäntämaata vastaan, mutta kummassakin ottelussa lopun nukahdukset vei täydet pisteet. Kummassakin ottelussa yksi maali Suomelle ja finaalipaikka olisi ollut meidän. Tämä kertoo turnauksen tasaisuudesta ja hyvästä tasosta pois lukien Norjan kehitysjoukkue joka parin vuoden tauon jälkeen osallistui jälleen kisoihin.

Muiden otteluiden tulokset menivät meidän osaltamme inhottavasti ristiin, joten 17-vuotiaiden oli tyytyminen pronssipeliin Tanskaa vastaan, joka kovalla uintivauhdilla ja hyvällä maalivahdilla oli meille kovin vastustaja. Ottelu oli erittäin tasainen puoliväliin asti mutta Suomen tuhritut maalipaikat söivät taistelutahdon ja ottelu repesikin lopussa rumiin lukemiin. Kokonaisuutena turnaus oli kuitenkin hyvä, edellisen kerran Liettuan PM-turnauksessa kolme vuotta sitten 17-vuotiaat ottivat kaikilta nenään yli kymmenellä maalilla. Tasomme on siis noussut vanhemmassa ikäluokassa ja ensi vuoden 97-joukkue haastaa jälleen tosissaan muut maat.

Voiton nälkää!

15-vuotiaiden joukkue lähti kisoihin täydellä miehityksellä, olihan leireillä ollut jopa 25 pelaajaa yrittämässä joukkueeseen. Valmentajilla olikin vaikeita valintoja joukkueen muodostamisessa, mutta se onkin vain positiivinen ongelma. Turnaus alkoi kuitenkin hieman nihkeästi tappiolla Ruotsia vastaan, vaikka itse ottelua hallittiinkin. Maalit ratkaisevat. Sama maalinteko-ongelma tuli myös Liettuaa vastaan, mutta vihdoin Tanskaa vastaan onnistuttiin ottamaan voitto.

Tässäkin sarjassa ottelut olivat erittäin tasaisia ja pienillä eroilla karsiuduttiin finaalista. Pronssipelin trillerissä kohtasimme jälleen Tanskan, siinä lopun kova taistelu ei kuitenkaan riittänyt, tuloksena neljäs sija.

Sijoituksellisesti turnaus oli pettymys mutta pelillisesti erittäin hyvä joukkueiltamme ja saimme kovia kansainvälisiä otteluita. Pohjoismaiden taso on hyvä ja kaikki maat panostavat vahvasti tällä hetkellä juniorityöhön. Ensi vuonna turnaus järjestetään Tukholmassa ja tarkoituksena saada jälleen 17-, 15- ja 13-sarjat sekä 17-tytöille omansa. Tänä vuonna tyttöjen sarjaa ei järjestetty, koska Liettuassa ei vielä ole panostettu tyttöjoukkueisiin, mutta sekin on aluillaan.

Pelaajista muutama nousi pohjoismaiselle huipputasolle omilla suorituksillaan. Kummankin joukkueen maalivahdit Teo Pentikäinen (15), Alex Nordensved (15), Emil Pietilä (17) ja Panu Kankaanperä (17) pelasivat hienon turnauksen ja tällä osastolla Suomella ei ole mitään hätää. Panu valittiinkin Suomen 17-vuotiaiden parhaaksi pelaajaksi. Petri Todorovic (15 ja 17) ahkeroi turnauksen kaikki ottelut kummassakin joukkueessa, eli yhteensä yhdeksän ottelua viikonlopun aikana. Kim Riilas tykitti myös maaleja kummassakin sarjassa kahdeksassa ottelussa ja valittiin ansaitusti Suomen 15-vuotiaiden parhaaksi. Vasta 14-vuotias Oskari Nousia pelasi myös hurjia minuutteja jopa 17-vuotiaiden joukkueessa ja ensi vuonna kummastakin joukkueesta puolet pelaajista voivat ikänsä puolesta jatkaa samassa sarjassa.