Uutisia Budapestin kongressista

#UUTINEN 22.7.2017

Budapestin MM-kisoissa järjestettiin lauantaina kansainvälisen uimaliiton kongressi, jossa valittiin muun muassa puheenjohtaja seuraavalle neljälle vuodelle ja päätettiin taitouinnin uudesta nimestä.

Uimaliiton puheenjohtaja Sami Wahlman sekä FINA:n masterskomitean sihteeri Kurt Mikkola edustivat Suomea FINA:n kongressissa Budapestissa lauantaina.

Kongressi äänesti kansainvälisen liiton puheenjohtajaksi kaudelle 2017–2021 istuvan puheenjohtajan, marraskuussa 82 vuotta täyttävän Julio Maglionen. Vastaehdokkaana oli Euroopan uimaliiton puheenjohtaja Paolo Barelli.

– Suomi äänesti 38 muun Euroopan maan kanssa Barellia puheenjohtajaksi. Maglione valittiin 258 äänellä Barellin 77 vastaan, Wahlman kertoi.

Taitouinnin kansainvälinen nimi vaihtuu

Muita kongressissa päätettyjä asioita olivat esimerkiksi taitouinnin kansainvälisen nimen muuttuminen. Synchronised Swimming muutetaan tulevaisuudessa Artistic Swimmingiksi.

FINA:n kilpailuiden protestimaksu nousi kongressin päätöksellä nykyisestä 100 Sveitsin frangista 500 frangiin.

FINA:n kilpailuissa otetaan käyttöön tulevaisuudessa uima-altaiden kierronmittaus. Tarkoituksena on varmistua, että kilpa-altaissa ei ole virtauksia, jotka vaikuttaisivat uintinopeuteen eri tavoin eri radoilla. Lisäksi kilpa-altaiden pituuden mittauksen toleransseihin tulee täsmennyksiä.

Kansainvälisen uimaliiton valmentajakomitean jäsenmäärää kasvatetaan 12 jäsenestä 24 jäseneen.

Henkilöt

Sami Wahlman