Uudelta joukkueelta lupaava startti

#UUTINEN 30.7.2017

Naisten sekauintiviestin uusi kokoonpano debytoi Budapestin MM-kisojen päätösaamuna. Finaalipaikka jäi kauaksi, mutta 12 parhaan joukkoon pääsy on kelpo avaus olympiadin alussa.

Mimosa Jallow aloitti hyvällä vauhdilla Suomen viestin. Kuva: Jussi Salminen

Suomi sijoittui 11:nneksi naisten 4x100 metrin sekauintiviestissä Budapestin MM-uintien päätösaamuna. Mimosa JallowJenna LaukkanenKaisla Kollanus ja Lotta Nevalainen uivat ajan 4.06,38. Finaalikahdeksikkoon vaadittiin 4.01,78, mikä on 0,29 sekuntia heikompi tulos kuin Suomen ennätys viime kevään EM-pronssia tuottaneesta uinnista, jossa mukana olivat vielä Emilia Bottas ja Hanna-Maria Seppälä. Tokion olympiauintien viestipaikkojen jako alkaa kesän 2019 MM-uinneissa Gwangjussa, jossa 12 parasta saa olympiapaikan, siksi 11. sija uuden joukkueen ensistartissa on rohkaiseva esitys suomalaisilta.

Mimosa Jallow ui lähes samaan aikaan kuin henkilökohtaisessakin 100 metrin selkäuinnissa, 1.01,43. Jenna Laukkasen rintauintiosuus oli hiukan parempi kuin henkilökohtaisella matkalla, lentävällä lähdöllä ajaksi tuli 1.07,06. Ensimmäinen vaihto oli erinomainen, siihen kului aikaa vain kahdeksan sadasosaa.

MM-kisansa vasta päätöspäivänä startannut Kaisla Kollanus ui perhosuintiosuudella aikaan 1.02,43, mikä ei tyydyttänyt häntä lainkaan:

– Hidas aloitus ja hyydyin liian aikaisin. Toinen altaanmitta oli tosi raskas. Olisi ollut hyvä päästä uimaan jotain tähän alle, mutta näin tällä kertaa, Kollanus sanoi.

Joukkueen ankkurina vapaauintia kauhoi Lotta Nevalainen, osuusajaksi tuli vauhdikas 55,46, vaikka vaihto Kollanukselta Nevalaiselle ei onnistunut, vaihtoaika oli 0,42 sekuntia.

– Ihan hyvä olosuhteisiin nähden, henkilökohtaisen matkan tulos on tässä vähän painanut mieltä. Odotin viestissä alle 55 sekunnin tulosta. Fiilis oli kyllä tosi hyvä, areenalla soi Daruden Sandstorm ja Unkarille huudettiin samassa erässä, niin oli tosi siistiä kävellä radalle, Nevalainen kertoi.

MM-fiilikset tuoreimpina Uimaliiton Twitterissä

Kuvasatoa Uimaliiton Instagramissa