Unkarin MM-kisat käyntiin kolmella startilla

#UUTINEN 22.7.2017

Sunnuntaina alkavat kahdeksanpäiväiset pitkän radan MM-uinnit Budapestissa. Avauspäivänä altaassa nähdään kolme suomalaista. Kisaviikon startteihin on tehty pieniä muutoksia.

Budapestin upouusi Duna Arena kylpee helteessä. Kuva: Jussi Salminen

Suomen MM-uintijoukkeen "traileri".

MM-uinnit alkavat sunnuntaiaamuna klo 10.30 Suomen aikaa. Suomen joukkueen startteihin on päivitetty muutama muutos. Matias Koski ei starttaa 400 metrin vapaauinnissa sunnuntaina. Hän säästelee harjoituksissa kipeytynyttä olkapäätään jo maanantaina koittavaa 200 metrin vapaauintia varten.

Mimosa Jallow osallistuu ennalta ilmoitettujen lajiensa lisäksi myös 50 metrin perhosuintiin perjantaina 28. heinäkuuta. Näin ollen Jallowilla on neljä henkilökohtaista lajia (50 ja 100 m selkäuintia, 50 m vapaata ja 50 m perhosta). Kaisla Kollanus ei starttaa 50 metrin perhosuinnissa perjantaina, hän antoi paikkansa Jallowille. Viestiuimarina joukkueeseen valittu Kollanus ei täten starttaa lainkaan henkilökohtaisilla matkoilla.

Suomen 4x100 metrin sekajoukkueen vapaauintiviesti peruutettiin lauantailta. Suomi osallistuu kahteen viestiin, sekajoukkueiden 4x100 metrin sekauintiviestiin keskiviikkona ja naisten 4x100 metrin sekauintiviestiin sunnuntaina 30. heinäkuuta.

Sunnuntain suomalaiset (Suomen aikaa):

11.18 N 200 m sekauinti:
Jenna Laukkanen, erä 2/4, rata 0, ilmoittautumisajalla 2.15,33 lähtölistoilla 29. sijalla. 2015 Q välieriin 2.13,41.

11.34 M 50 m perhosuinti:
Riku Pöytäkivi, erä 9/9, rata 7, ilmoittautumisajalla 23,64 lähtölistoilla 16. sijalla. 2015 Q välieriin 23,67.

12.17 M 100 m rintauinti:
Matti Mattsson, erä 5/8, rata 0, ilmoittautumisajalla 1.01,32 lähtölistoilla 39. sijalla (SM-uintien SE-ajalla 1.01,12 olisi 33:s). 2015 Q välieriin 1.00,35.

Kisat suorana Yle Areenassa ja Eurosportilla!

Yle välittää MM-uintien kansainvälisen tv-signaalin suorana Yle Areenassa. Kilpailujaksot alkavat päivittäin Suomen aikaa klo 10.30 ja 18.30. Lisäksi TV2:ssa nähdään uintia osin suorana ja osin jälkilähetyksinä. Katso kaikki lähetysajat ja linkit Areena-lähetyksiin: www.yle.fi/urheilu

Eurosport välittää MM-uinteja pääsääntöisesti suorina lähetyksinä Eurosport 1 ja Eurosport 2 -kanavilla. Eurosportin TV-opas: www.eurosport.fi

Suomalaistulokset Uimaliiton MM-kisasivulla

MM-uintiennakkoa Uinti-lehdessä