Uinti näyttää esimerkkiä vammaisurheilussa

#UUTINEN 2.3.2015

Uimaliitto, Judoliitto ja Ratsastajainliitto saavat kehuja VAU ry:n teettämässä arvioinnissa vammaisurheilun ja erityisliikunnan käytännön toiminnassa ja yhdistämisessä luontevaksi osaksi toimintaa.

Eurooppalaisessa vertailussa Suomi on jo pitkällä vammaisurheilun integroimisessa lajiliittoihin, mutta käytännön vammaisurheilutoiminnassa lajiliitoilla on vielä kehitettävää. Erityisesti Judoliitto, Uimaliitto ja Ratsastajainliitto näyttävät muille esimerkkiä siitä, miten vammaisurheilu voidaan yhdistää luontevaksi ja laaja-alaiseksi osaksi lajin toimintaa.

Nämä asiat selviävät Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU ry:n tutkimuspäällikkö Aija Saaren tekemästä Vammaisurheilu ja erityisliikunta lajiliitoissa -arviointiraportista, joka julkistettiin Helsingissä 25. helmikuuta.

Raportti liittyy opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) rahoittamaan laajempaan liikuntajärjestöjen arviointiprosessiin, jota toteuttavat Kilpa- ja huippu-urheilun tutkimuskeskus KIHU, LIKES-tutkimuskeskus ja VAU.

Vammaisurheilu osaksi lajiliittojen toiminnan arviointia

Saaren tekemän raportin tarkoituksena oli kartoittaa erityisliikunnan ja vammaisurheilun tilaa lajiliitoissa sekä luoda suunnitelma lajiliittojen systemaattiselle seurannalle OKM:n tulosperusteisen arvioinnin tueksi. OKM:n alaisuudessa toimivan Valtion liikuntaneuvoston lakisääteisenä tehtävänä on arvioida valtionhallinnon toimenpiteiden vaikutuksia liikunnan alueella.

– Valtion liikunnan kansalaistoiminnalle ohjaamasta tukipotista on kova kilpailu, joten periaatteiden, joilla lajiliittojen valtionapua jaetaan, tulee olla yhteismitallisia ja läpinäkyviä. Tämä raportti on askel siihen, että jatkossa lajiliittojen onnistumista vammaisurheilun ja erityisliikunnan parissa voidaan arvioida selkein kriteerein, Saari sanoo.

Suomessa on jo 38 lajiliittoa, jotka huomioivat toiminnassaan erityisryhmiin kuuluvat henkilöt. Käytännön toteutus on kuitenkin kirjavaa.

Raportti julkaistiin valtion liikuntaneuvoston julkaisusarjassa ja on kokonaisuudessaan luettavissa tästä. Lyhyempi johdanto VAU ry:n uutisissa.

Lue myös Uinti-lehdestä!

Tutkimuspäällikkö Aija Saari valotti tutkimuksensa tuloksia jo viime joulukuussa Uinti-lehden numerossa 4/2014. Lue juttu tästä.