Tampereen remontti siirtää kilpailuja

#UUTINEN 1.2.2014

Viime toukokuussa käynnistynyt Tampereen uintikeskuksen peruskorjaus venyy yli puoli vuotta arvioitua pidemmäksi. Viivästys siirtää useita Tampereelle myönnettyjä kilpailuita.

Vuonna 1979 rakennettu Tampereen uintikeskus on isännöinyt lukemattomia SM-tason kilpailuita, sekä muun muassa EYOF-uinnit ja taitouinnin nuorten EM-kilpailut. Kuva: Jussi Salminen

Uudistuneen Tampereen uintikeskuksen piti avautua ensi lokakuussa. Nyt kun allasrakenteet on purettu, on pääaltaan pohjan ja seinien tasausbetoneissa havaittu lujuuskatoa, jonka johdosta altaan perustukset täytyy suunnitella ja rakentaa uudelleen. Tämä pitää uintikeskuksen suljettuna arviolta huhtikuuhun 2015 asti, eli seitsemän kuukautta aiottua pidempään.

Viivästys aiheuttaa muutoksia Tampereelle myönnettyihin kilpailuihin. Lokakuun 22.-26. pidettäviksi aiotut taitouinnin nuorten MM-kilpailut eivät ole mahdolliset Tampereen uintikeskuksessa, joka muuten olisi syvän pääaltaansa ansiosta soveltunut taitouinnin arvokisoille mainiosti.

”Nuorten MM-kilpailut ovat kansainvälisen uimaliiton FINA:n kilpailut. Olemme saaneet Tampereelta kattavan selvityksen ja raportoineet FINA:lle tilanteesta. Nyt odotamme jatkoneuvotteluita taitouinnin nuorten MM-kilpailuiden kohtalosta”, kertoo nuorten MM-kilpailujen projektipäällikkö Rolf Mikkola.

SM- ja GP-uinnit palautuvat hakuun

Tampereelle on myönnetty myös uinnin kansallisia arvokilpailuita, jotka osuvat peruskorjauksen ylimenoajalle. Tulevan marraskuun lyhyen radan SM-uinnit sekä tammikuun 2015 GP2-uinnit palautuvat avoimeen kisahakuun. Kisahaku näiden kilpailujen osalta tapahtuu normaalin kisahaun yhteydessä helmikuussa, kun haussa ovat vuoden 2015 kansallisten kilpailujen ja vuoden 2016 kansallisten arvokilpailujen kilpailuluvat.

Kisahaku avautuu lähipäivinä Uimaliiton nettisivuille, ja haku päättyy 28. helmikuuta. Helsingin kalenterikokous 5.4. sinetöi vuoden 2015 kansallisen uintikilpailukalenterin.

Kesäkuulle 2015 Tampereelle on myönnetty myös Rollo-uinnit leireineen, jotka ovat siten ensimmäiset suuret kilpailut uudistuneessa uintikeskuksessa, kunhan peruskorjauksen aikataulu pysyy uudessa arviossaan.