Suomi uitti miesten viestin 14 vuoden jälkeen

#UUTINEN 9.8.2018

Suomella on ollut miesten sekauintiviestijoukkue pitkän radan arvokilpailuissa viimeksi vuonna 2004 Madridin EM-kisoissa. Tämä tauko päätettiin Glasgow'ssa, kun Niko Mäkelä, William Wihanto, Sergei Kuznetsov ja Anton Herrala hyppäsivät altaaseen.

Kuva: Jussi Salminen

Parasta mahdollista viestijoukkuetta ei saatu kokoon, mutta joukkueessa päätettiin kohottaa tiimihenkeä ja juhlistaa sitä, että pitkästä aikaa pitkän radan arvokisoissa oli mukana enemmän miehiä kuin naisia, ja että miesten viestijoukkue pystyttiin nyt ylipäätään rakentamaan häiritsemättä uimareiden henkilökohtaisia lajeja.

Suomi sijoittui 19. ajalla 3.50,09, se uupui vuoden 2004 EM-kisojen Suomen ennätyksestä lähes kymmenen sekuntia. Kukaan ei uinut ennätysvauhtiaan.

– No ei kyllä yhtään jännittänyt lähteä, vaikka sainkin jo varautua etukäteen, että selkäuintiakin saattaa tulla kisaohjelmaan täällä, Mäkelä kertoi sivulajistaan (58,49).

– Ei voi sanoa, että olisin tyytyväinen omaan uintiini, mutta hauskaa kyllä oli, meillä oli tosi hyvä joukkuefiilis, Wihanto kertoi rintauintiosuudestaan (1.04,93).

– Laulettiin Call Roomissa Maamme-laulu ennen uintia, että sellainen meininki. Huonommin tämä meni kuin eilinen sataseni, Kuznetsov sanoi perhosuintiosuudestaan (55,49).

– Olipa mahtavaa päästä vielä kerran kisa-altaaseen, rennosti otettiin mutta silti tosissaan, ja kyllä nyt on parempi fiilis lähteä kesälomalle, vaikka uinti olikin vain sellainen 'ihan mukava', ankkurina vapaauintia (51,18) uinut Herrala kertoi.

EM-uintien päätösiltana nähdään kaksi suomalaisfinaalia. Ari-Pekka Liukkonen hyppää altaaseen Suomen aikaa klo 18.50 vapaauintisprintin finaalissa radalla seitsemän. Ida Hulkko heiluttaa Suomen lippua heti seuraavassa lähdössä 50 metrin rintauintifinaalissa radalla kaksi.

Lisää valokuvia Uimaliiton Facebookissa ja Instagramissa

Tuoreimmat EM-kuulumiset Uimaliiton Twitterissä

Katso EM-kisojen faktat ja ohjelmat Uimaliiton EM-kisasivulta

EM-uintijoukkueen infopaketti