Suomen Uimaliiton uusi testijärjestelmä

#UUTINEN 27.8.2012

Suomen Uimaliitto aloittaa syksyllä 2012 uuden testijärjestelmän käyttämisen. Entinen testileiri jää kokonaan pois ja sen tilalla teetetään testit Sinivitta, IKMJ ja NMJ sekä MJ leirien yhteydessä. Testit on jaettu eri ikäryhmille niin, että ne muuttuvat ja kehittyvät Siniviitta ikäisisitä aikuisten ikään vastaten näin kunkin ikäryhmän tarpeisiin paremmin.

Osa testeistä on samoja kuin aiemmalla testileirillä mutta mukana on myös paljon uusia testejä. Testien painopistettä on siirretty enemmän allastestien suuntaan. Tämä siksi, että testit korreloisivat paremmin todellisten uintitulosten kanssa ja suuntaisivat keskittymistä enemmän allasosaamisen suuntaan. Kuivalla tehtävät testit ovat edelleen tärkeässä roolissa varsinkin nuorempien osalta.

30 minuutin testin osalta on käyty paljon keskustelua sen toimivuudesta anaerobisen kynnyksen määrittämiseen. Olemme päätyneet käyttämään maajoukkue leireillä uutena testinä 30 minuutin testin sijaan 3*300 m uintitestiä, jonka ohjeistus on mukana paketissa. Tämä siksi, että olemme kokeneet tämän testin toimivan kokonaisuutena paremmin. Testi on nopeampi teettää ja antaa kokemusten perusteella lähempänä laktaattitestejä olevan tuloksen 100 m keskivauhdista. 30 minuutin testin ohjeistus säilyy kuitenkin edelleen testipatterin ohjeistuksissa ja sitä voi käyttää esim. seuratesteissä edelleen.

Ohessa on linkki uusiin testiohjeistuksiin. Testipatteri on suoraan käytettävissä seuratesteihin ja toivommekin, että seurat ottavat testipatterin käyttöön omille ryhmilleen ikäjakauman mukaisesti. Ohessa myös linkki viime vuoden testileirin keskiarvotuloksiin vertailun pohjaksi.

Testiohjeistuksista tullaan teettämään valmentajille työkaluksi testivihkonen, johon ohjeistukset tulevat.  Lisäksi testit tullaan avaamaan ohjeistuksineen Uimaliiton tulevassa nettipalvelussa Swim Centressä. Ohjeistus linkitetään myös Uimaliiton maajoukkuetoiminnan nettisivuille. Myös syksyn seminaarissa käyn läpi testipaketin.

Testaamisen iloa altaille. Muistakaa, että testejä ei tehdä testaamisen vuoksi vaan pitkäjänteisen seurannan ja oman kehityksen seuraamisen tukemiseksi !

Testit Suomen Uimaliitto

Taloudellisuustesti