Suomalaispari putosi ensimmäisenä finaalista

#UUTINEN 25.2.2012

Uimahyppyjen maailmancup Lontoon tulevalla olympia-areenalla jatkui lauantaina naisten kolmen metrin parihypyillä. Sunnuntaina suomalaiset kisaavat vielä diveoffeissa.

Iira Laatunen Helsingistä ja Taina Karvonen Oulusta ovat kisanneet parihypyissä noin puolitoista vuotta. Kuva: Jussi Salminen

Suomen pari Taina Karvonen – Iira Laatunen hyppäsi lauantaina naisten kolmen metrin parihyppyjen alkukilpailun 13. sijalle pistein 232,9. Lauantai-illan finaaliin selviytyi 12 joukkuetta, karsintarajaksi muodostui 272 pistettä. Karvosen ja Laatusen ennätys kolmen metrin parihypyissä on 276 pistettä vuoden 2010 PM-hypyistä.

Kolmen metrin parihypyissä Lontoon maailmancupfinaalissa on jaossa neljä olympialaisten maapaikkaa. Olympiapaikan ovat saaneet isäntämaa Iso-Britannian lisäksi viime kesän MM-kilpailujen kärkikolmikko Kiina, Kanada ja Australia.

Taina Karvonen otti tuntumaa olympiatelineisiin jo torstaina henkilökohtaisessa kolmen metrin kisassa, jossa oululainen hyppäsi 37. sijalle pistein 238,05.

Sunnuntaina Lontoossa hypätään vielä henkilökohtaisten telineiden diveoff-kilpailut, joiden paremmuusjärjestyksen perusteella kansainvälinen uimaliitto FINA jakaa maaliskuussa viimeiset olympiapaikat kansallisille olympiakomiteoille. Sunnuntain diveoffeissa suomalaisista hyppäävät Taina Karvonen (3 m ponnahduslauta), Iira Laatunen (kerroshypyt) ja Ville Vahtola (3 m ponnahduslauta).

Kisasivu